[uppsalapendeln] Ang: SV: Angående debatten i kväll

  • From: "Håkan Rehn" <hakan.rehn@xxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>, <dmitrij_sharapov@xxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 22 Apr 2004 16:22:03 +0200

Jovisst, marknadskrafterna gäller, men det slår väldigt konstigt.
Det är förhållandevis dyrare att åka Knivsta-Uppsala än Uppsala-Stockholm. Det
måste betyda att sträckan Knivsta-Uppsala har högre efterfrågan...?  Nej, det
tror jag inte på. Vore dock intressant att få SJ:s förklaring.

Särskilt konstigt känns det för oss Knivstabor när vi åker under lågpristid och
fortfarande betalar 38 kronor, medan priset Sthlm-Uppsala då har sjunkit till
49:-.

Tyvärr kan jag inte komma till mötet i kväll pga familjeskäl, men jag hoppas
att någon så småningom kan skriva någon slags sammanfattning av debatten.

/Håkan

Ur tidigare brevväxling med SJ:

"SJ har marknadsanpassade priser vilket baseras på efterfrågan och tillgång
och inte på antal kilometer. Det kan därför i vissa fall vara ett lägre pris
på en längre sträcka."