[slikom] Re: zapocetnike

  • From: "Dragan Miljojcic" <gagabim@xxxxxx>
  • To: <slikom@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 19 Dec 2007 19:01:42 +0100

Zdravo svima!

Ako zelite da po prvi put odete na portal Slikom, ili po prvi put uopste
pokusate da dodjete
na neku web stranicu, ovo uputstvo bi trebalo da vam pomogne u tome i
ohrabri vas da
pokusate. Neki termini u uputstvu, uzeti su mozda malo neprecizno, ali je to
sa jedne strane
doprinelo razumljivosti ovog teksta pocetnicima, a sa druge strane ustedelo
vreme na pisanju
i doterivanju ovog teksta.
Sta su preduslovi da dodjete na portal Slikom ili neku drugu internet
stranicu?
1. Morate imati konekciju i konektovati se na mrezu.
2. Morate imati adresu stranice na koju se zelite konektovati i aktivirati
je.
3. Treba sacekati da se stranica ucita.
4. Treba znati nekoliko osnovnih komandi za kretanje po internetskim
stranicama i uz njihovu
pomoc kretati se po svojoj volji.
5. Treba se po zavrsetku pregleda internetskih stranica diskonektovati sa
mreze.

1. Kako se konektovati?
Objasnjenje koje sledi, odnosi se na "Dial-up", konektovanje preko obicne
telefonske linije.
Precice za konektovanje mogu biti postavljene i na nekom pristupacnijem
mestu kao sto je
pocetna radna povrsina, (desktop), ali je ovde dat put do konekcije koji bi
se trebao naci
na svakom racunaru.
Pritisnite taster "windows", a to je drugi taster od razmaknice sa bilo koje
njene strane.
Ucicete u start meni. Krecite se na dole do stavke menija koju Jaws izgovara
kao:
"All Programs sub menu".
Sada se pomerite strelicom jednom na desno i nastavite strelicom na dole dok
ne dodjete do
stavke:
"Accessories sub menu".
Sada se ponovo pomerite strelicom jednom na desno i nastavite strelicom na
dole dok ne
dodjete do stavke:
"Communications sub menu".
I ovaj podmeni cete otvoriti tako sto se pomerite strelicom na desno i
nastaviti potom na
dole do stavke:
"Network Connections".
To je ono sto nam treba i tu cemo pritisnuti enter. Otvorice se prozor u
kome smo
pozicionirani na listi nasih konekcija. To kod mene izgleda ovako, a kod vas
slicno ovome:
etar.net Dial-up Disconnected, Firewalled Smart Link 56K Voice Mo...
042210020
PTT SRBIJA NET Dial-up Disconnected, Firewalled Smart Link 56K Voice Mo...
523333
Wizard
New Connection Wizard Wizard
Network Setup Wizard Wizard

Ovde vidite dve konekcije koje ja koristim i koje prepoznajete po recima
"Dial-up" koje
sadrze uz ime konekcije. Vi cete imati jedan ili vise ovakvih redova u
zavisnosti koliko
konekcija imate, a sadrzaj samih redova ce biti u zavisnosti od vase
konekcije i modema.
Pored toga tu su i dva carobnjaka, (Wizard   ), koji nas trenutno ne
interesuju za ono sto
objasnjavamo.
ovde se strelicama na gore ili na dole pomerajte po listi dok se ne
pozicionirate na
konekciju preko koje se zelite povezati na mrezu.
Pritisnite enter i pojavice se prozor zeljene konekcije.
U mom slucaju za prvu od dve konekcije koje koristim to izgleda ovako, a kod
vas slicno:
Connect etar.net
User name: gagabim
Password: [To change the saved password, click here]
checked Save this user name and password for the following users:
Me only
Anyone who uses this computer
Dial: 042210020
Dialing from: My Location
Dialing Rules
Dial Cancel Properties Help

U ovom dijaloskom prozoru kada se pojavi, bicemo pozicionirani na polju za
upis korisnickog
imena, (User name: ), i posto je ono vec popunjeno, necemo nista upisivati.
A posto je dugme
koje se podrazumeva dugme "dial", Pritisnucemo enter i konekcija ce
otpoceti. Cucemo
karakteristicno krckanje modema slicno okretanju brojcanika, a potom i neku
vrstu sustanja i
pistanja koje se javlja u toku uspostavljanja konekcije. Kada se konekcija
uspostavi, Jaws
ce se oglasiti i izgovoriti poruku slicnu ovoj:
"Etar.net is now conected. Speed is 40.6".
Naravno da ce u vasem slucaju biti izgovoreno ime vase konekcije i brzina
kojom ste se vi
trenutno konektovali.

Posto smo se konektovali, prelazimo na sledeci korak a to je:
2. Odlazak na zeljenu adresu na internetu.
Za odlazak na neku stranicu na internetu, potreban nam je neki od programa
za tu svrhu, a mi
cemo ovde podrazumevati "Internet Explorer" koji se instalira sa Windows-om
i koji svi imamo
na svom racunaru.
Slicno kao sto precica za konekciju moze biti na pristupacnom mestu kao sto
je desktop, i
precica kojom pokrecemo Internet Explorer moze biti na radnoj povrsini
(desktop-u). Na mesto
gde bi trebalo sigurno da ga pronadjemo na svakom racunaru dolazimo na
sledeci nacin:
[...]
"Internet Explorer".
To je program koji treba pokrenuti i pritisnucemo enter.
Sada mogu nastati dve situacije:
Ako je u "Internet Explorer-u" kao pocetna stranica, (home page), upisana
neka adresa na
internetu, prilikom njegovog pokretanja, ucitace se stranica sa tom adresom,
i stranica ce
biti najavljena.
Ako je u "Internet Explorer-u" kao pocetna stranica, (home page), odredjena
prazna stranica,
program ce se ucitati sa praznom stranicom i to ce biti najavljeno kao:
"About blank Internet Explorer".
U prvom od ova dva slucaja, ako se prethodno nismo konektovali, (korak 1 iz
ovog uputstva,)
doci ce do greske sa objasnjenjem da stranica ne moze biti prikazana. Ako je
prazna stranica
kao u drugom slucaju odredjena za pokretanje Internet Explorer-a, do pojave
greske nece doci
i ako nismo prethodno konektovani.
Kada se Internet Explorer otvorio, jedan od nacina da upisemo adresu na koju
zelimo da odemo
je tako sto pritisnemo na tastaturi kombinaciju:
control+o,
i u polju na kome se nadjemo upisemo tacnu adresu. To bi u slucaju portala
Slikom bilo:
http://www.slikom.org/
ili u nesto skracenom obliku:
www.slikom.org
Kada smo upisali adresu, pritisnucemo enter i pocece ucitavanje zeljene
stranice.

Tako smo dosli do sledeceg koraka
3. Sacekati da se stranica otvori.
Ukoliko stranica nije previse velika, a konekcija je dobra, bice potrebno
samo par sekundi
da se stranica ucita. U slucaju da je stranica velika, ili konekcija losa,
to moze da traje
i citav minut ili vise. Za vreme ucitavanja stranice, kod Jaws7, i novijih
verzija, bice
izgovaran postotak ucitavanja stranice. Kada se stranica ucita, Jaws ce se
oglasiti sa
imenom ucitane stranice i informacijama o tome koliko na stranici ima
zaglavlja, (headings),
linkova, (links), ili
okvira, (frames).
To ce u slucaju Slikomove stranice u ovom momentu biti izgovoreno ovako:
Portal "SliKom" - Microsoft Internet Explorer.
Page has 7 headings and 71 links.
Serbo - Croat
Izaberi boju podloge
i na dalje ce Jaws automatski nastaviti da cita sadrzaj same stranice.

Posto je citanje stranice po redu, onako kako je napisana spor i nepraktican
nacin:
4. Treba znati nekoliko osnovnih komandi za kretanje po internetskim
stranicama i uz njihovu
pomoc kretati se po svojoj volji.
Ako stranica sadrzi zaglavlja "headings", onda je najbrzi nacin da se
upoznamo sa tom
stranicom da se pomerimo po tim podnaslovima i njihovim podnaslovima ako ih
ima.
Jaws je najavio da Slikomova stranica na koju smo dosli ima "7 headings" i
to za sada znamo,
ali neznamo nivo na kome su pisana poglavlja. Taj nivo moze biti od "heading
level 1",
najkrupniji i najznacajniji naslovi, pa do "heading level 6", a to su
najsitniji podnaslovi
najmanjeg znacaja. Na srecu, Jaws-ove komande kojima ubrzo saznajemo sta nam
treba su
jednostavne.
Pokusacemo prvo sa najkrupnijim naslovima. Pritisnucemo broj 1 na slovnoj
tastaturi. U nasem
slucaju na stranici Slikom nema naslova sa tom velicinom i Jaws ce
izgovoriti:
"No next heading at level 1 in this section".
Posto smo saznali da nema naslova na nivou 1 pritisnucemo 2 na slovnoj
tastaturi takodje, i
sada ce to dovesti do direktnog pomeranja na prvi podnaslov na nivou dva,
kakvi su inace i
svi ostali naslovi na stranici Slikom. Cucemo sledece:
"Heading level 2, Izbor - Navigation"
Sada znamo da je prvo poglavlje na Slikomovoj stranici namenjeno izboru ili
navigaciji za
odlazak prema ostalim stranicama portala Slikom.
Kako bismo saznali kojih  se jos sest zaglavlja, podnaslova, nalaze na ovoj
stranici,
pritiskacemo broj 2 na slovnoj tastaturi i cucemo da su to sledeca
zaglavlja:
Čitači ekrana - Screen reader
Ekranske lupe - Screen Magnifier
Sinteze govora - Speech synthesizer
Programi za obradu Brajevog teksta i Brajevi redci
Čitači teksta
Kontakt i verifikacija

Sledeci pritisak na taster 2 ce dovesti ponovo do poruke:
"No next heading at level 2 in this section".
U suprotnom smeru po poglavljima se krecemo upotrebom tastera "shift" uz
odgovarajuci broj
od 1 do 6 sa slovne tastature. U nasem slucaju je to:
shift+2.
Kada smo se pozicionirali na poglavlje koje zelimo pogledati, mozemo ga
pretraziti brojem za
jedan vecim od njegovog, a to bi u nasem slucaju bio broj 3 na slovnoj
tastaturi. Takodje u
nasem slucaju, na Portalu Slikom ne postoje zaglavlja na nivou 3, pa mozemo
odmah pristupiti
citanju samog poglavlja koje nas interesuje.
Citanje vrsimo standardnom Jaws komandom za "citaj sve",
Insert+strelica na dole.
Ili ukoliko zelimo laganije, onda samo strelica na dole da citamo red po
red.
Sada se pored samog teksta koji se nalazi na stranici srecemo sa jos
nekoliko izraza koje
treba upoznati.
Recimo da se nalazimo na prvom podnaslovu stranice Slikom:
Izbor - Navigation.
Kada podjemo jedan red nize, cucemo:
"List of 16 items".
To nam Jaws govori da dolazimo na deo stranice gde se nalazi lista sa
odredjenim brojem
stavki koje su u njoj nabrojane. Ovde ih ima 16.
Kada jos jednom podjemo na dole, cucemo:
• link SliKom: -
O listi, web portalu i osnivaču.

To nam je prikazano u dva reda, od kojih prvi sadrzi rec "link" i ime
stranice do koje on
vodi. Link je veza prema drugoj stranici ili nekom drugom delu iste stranice
i kada
pritisnemo enter na redu u kome je link, oticicemo na tu stranicu ili drugo
mesto na istoj
stranici na koje link ukazuje.
Drugi od dva reda daje nesto blizi opis stranice na koju ukazuje link tako
da mozemo da se
odlucimo da li nas to interesuje i pokrenemo link, ili ne i produzimo dalje
nanize po listi
ponudjenih linkova.

Napomena: Rec "link", koja je ovde slovima upisana, ne nalazi se na samoj
stranici vec je
ovde data zbog stvaranja utiska o tome kako ce red biti izgovoren na samoj
stranici. Linkovi
su za videcu populaciju jasno oznaceni bojom, i strelica misa se
transformise tako da jasno
ukazuje da se radi o linku. Citaci ekrana na linkovima izgovaraju rec
"link".
Ispod je iskopiran preostali deo liste koji vam i bez odlaska na Portal
Slikom moze dati
predstavu o njegovim raznim stranicama:
• link Arhiva poruka: -
Od 14. juna 2004. godine. Za login koristiti: Username=slikom -
password=mokils
• link Razne liste: -
O listama na Srpskom, Hrvatskom, Esperanto i drugim jezicima.
• link Webmail -
Webmail "SliKom", pristup i manipulacija sa porukama.
• link Download: -
Preuzimanje raznih programa.
• link Arhiva dokumenata i članaka -
Arhiva dokumenata i članaka.
• link Windows, JAWS i programi -
Prečice sa tastature, uputstva i dokumenti.
• link Programiranje: -
Programiranje i web dizajn.
• link Alatke: -
Konvertor valuta, konvertor ćirilice u latinicu, html/xtml validator i ...
• link Linkovi: -
Linkovi za internet surfere.
• link Knjige: -
Knjige i časopisi na internetu.
• link Organizacije: -
Organizacije koje okupljaju slijepe i slabovide.
• link Muzika: -
Programi za obradu muzike i zvuka.
• link Radio-amateri: -
Strana posvećena radio-amaterima.
• link Esperanto: -
Strana posvećena Esperantu i Esperantistima.
• link Kalendar: -
Kalendar od 1901-2099 godine.

i na kraju cete cuti da Jaws najavljuje kraj liste sa:
"list end"
Sa sadrzajem ostalih poglavlja ove stranice cete se sami upoznati kada je
posetite.

Videli smo dakle da su linkovi veoma vazna mesta na stranici, i zato nam je
vazno kako da
sto brze i efikasnije dodjemo do nekog od njih i po zelji ga aktiviramo.
Slicno kao sto smo sa zaglavlja na zaglavlje preskakali brojevima od 1 do 6,
tako i sa linka
na link mozemo preskakati pritiskom na taster "tab". U suprotnom smeru po
linkovima se
krecemo pomocu "shift+tab".
Ovo za stranice koje imaju dosta linkova, moze biti spor nacin pa nam Jaws
daje jos jednu
mogucnost, a to je da ih on sve prikupi i prikaze na jednoj listi. Komanda
za prikazivanje
ove liste je:
insert+F7.
Prednost ovakvog prikaza linkova je u tome sto se po listi linkova mozemo
brze kretati, a
posebno uz upotrebu pocetnog slova linka.
Za Portal Slikom, lista linkova pocinje ovako:

Links List
SliKom
Arhiva poruka
Razne liste
Webmail
Download
Arhiva dokumenata i članaka
Windows, JAWS i programi
Programiranje
Alatke

Za prikaz liste, u ovom prozoru postoje kontrole kojima se precizira koji ce
i kako ce
linkovi biti prikazani, ali za nas je za sada vazno da se na listi pomerimo
na zeljeni link
i pritisnemo enter. Link ce biti aktiviran i mi cemo se pomeriti na zeljenu
stranicu jer je
dugme koje se podrazumeva:
"Activate Link". Ukoliko zelimo da se na stranici samo pozicioniramo na link
koji smo
odabrali sa liste, treba se "tab-om" pomeriti na dugme:
"Move To Link",
i pritisnuti enter.

Kada smo uz pomoc linka dosli na neku stranicu, tada se na stranicu sa koje
smo dosli mozemo vratiti uz pomoc tastaturne precice:
alt+strelica na levo.
Ako zelimo da se krecemo napred na stranice sa kojih smo se upravo vratili,
koristimo:
alt+strelica na desno.

Neke od stranica sadrze okvire, (frames), koje nam Jaws takodje najavljuje
pri ucitavanju
stranice. To su radi izgleda uokvireni delovi stranice koji se ponasaju kao
posebne
stranice. Videca populacija se cesto ne mora pomerati sa jednog na drugi
okvir jer se
akcijom u jednom okviru jednostavno promeni sadrzaj drugog okvira sto oni
vizuelno prate. Za
pretrazivanje takve stranice uz upotrebu citaca ekrana kakav je Jaws,
potrebno se pomeriti
na zeljeni okvir.
Slicno pomeranjima sa zaglavlja na zaglavlje, ili sa linka na link, i
izmedju okvira se
mozemo pomerati tastaturnom komandom. To je za okvire, (frames), uz pomoc
pritiska na slovo
"M". U suprotnom smeru se krecemo sa "shift+M".

Kada smo zavrsili sa pretrazivanjem
5. Treba se diskonektovati sa mreze.
Ovo cemo uraditi u prozoru za konekciju koji smo koristili u delu
objasnjenja pod 1. U ovom
prozoru se "tab-om" treba pomeriti na dugme "disconnect" i pritisnuti enter.
Modem ce se pri
diskonektovanju oglasiti jednim "cak" na koje mozemo obratiti paznju kako
bismo bili sigurni
da smo se diskonektovali. Ako nismo sigurni, to mozemo proveriti u prozoru
za konekciju tako
sto pritisnemo "insert+e", na sta ce Jaws izgovoriti:
"Default button is dial". To nam kaze da je ponovo dugme "Dial" kojim smo se
konektovali
postalo spremno za novu konekciju.

Ovo bi trebalo da bude sasvim dovoljno za vas prvi pokusaj odlaska na Portal
Slikom ili neku
drugu stranicu. Trudio sam se da tekst bude sto jasniji pocetnicima, pa vas
molim, narocito
naprednije korisnike, da ne zamere na jezickim nedoslednostima, kao i
izostavljanju drugih
mogucnosti u pojedinim situacijama. Ovo treba da posluzi samo kao stvaranje
prve slike o
tome kako izaci na neku stranicu na internetu. Mogucnosti koje nam daje Jaws
su zaista
velike, i komande koje nam stoje na raspolaganju su isuvise brojne da bi se
navodile u
jednom ovakvom uputstvu. Koristeci ovo uputstvo, na Portalu slikom se moze
doci do
materijala koji je mnogo pedantnije i opsirnije napisan.
Zelim vam uspeh u vasem prvom pokusaju koriscenja interneta.

Dragan.