[SKRIVA] växthuseffekten och stavfel

  • From: Annika Jägerbrand <dr.jagerbrand@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 30 Oct 2009 05:33:57 -0700 (PDT)

Hejsan,
ledsen att jag är sen att svara i er uppvärmda debatt men tvärtemot vad som
uppfattats har jag aldrig velat debattera dessa frågor i någon större
omfattning, åtminstone inte på denna listan.
Principiellt uppmanas forskare att vara med och debattera av den enkla
anledningen att annars får pseudovetenskap övertag och stå oemotsagd.
Själv har jag insett att vissa frågor, exempelvis evolutionslära och
växthuseffekten oftast inte går att diskutera av den enkla anledningen att
debatten inte bygger på vetenskap utan på nåt som mera liknar en tro
(exempelvis konspirationsteorier som Torbjörn tog upp). Det är också rätt
typiskt att folk som uttrycker skepsis "inte tror på" växthuseffekten.

Att argumentera med vetenskapliga argument mot nästintill religiösa argument
går lika bra som att förklara vad midnattsol eller blodpudding är för en japan.
Det fungerar väldigt sällan bra och för det mesta tror de att man ljuger.

Med anledning av detta undrar jag: ifall Nils-Gösta Vannerberg bygger sina
påståenden på vetenskap så borde de väl gå att hitta publicerade i de
etablerade forskningstidskrifterna?
Att publicera i en internationell forskningstidskrift innebär bland annat att
artiklarna faktagranskas av flera peer-revieware (2-3 normalt sett) och måste
därefter godkännas av en editor (eller flera). På det viset garanteras att
forskningsartikeln håller tillräckligt hög vetenskaplig nivå för att
publiceras, bland annat måste hypotesprövningen vara möjlig att återskapa (och
förhoppningsvis ge samma resultat).
Så är inte fallet för Nils-Gösta Vannerberg. Tvärtom verkar Vannerberg inte
publicerat en enda forskningsartikel inom det specifika ämne han debatterar i
den "insändare" vi talar om.

Angående klimatskepsis och dess motsats så finns mycket intressanta artiklar
att läsa i Folkvett nr 4, 2008 och fortsättning i nr 1. 2009, se
http://www.vof.se/
Jag hänvisar hellre hit än att ge mig in i debatten själv, av den enkla
anledningen att det finns andra som är mycket mer insatta i detta ämne samt för
att jag har roligare saker för mig (tro det eller ej).

Ahrvid: tack för ditt utlägg om litteratur och ämnet. Det var kul att läsa.
Novelltävling på temat verkar intressant. Deadlines är alltid pådrivande för
kreativiteten av någon okänd anledning! (tack också för dina kommentarer på min
alternativhistorianovellen). Visst är det roligt att diskutera
framtidsscenarier men vi kanske kan göra det på nåt mer skönlitterärt sätt.
En sak som jag funderar mycket på är exempelvis den mänskliga evolutionen och
framtiden. Kommer våra ökade andeler transporter och ett alltmer stillasittande
liv göra att vi människor förlorar våra muskler och blir mer som amöbor (se
filmen Wall-E). Hur kommer de nya forskningsrönen när man kan avläsa människans
tankar (!) att påverka vårt samhälle om 50år? Vad kommer övergången till
förnybara energikällor att innebära? (50% är målet till 2020). Hur kommer
klimatsäkringen av infrastrukturen att påverka samhället? Ska vi klimatsäkra
människor och djur också?

Torbjörn: +100 ^_-

Göran II: Ett intressant faktum är att ordet särskrivning inte verkar finnas på
engelska (se tyda.se). Eller jo, det finns som: "write in two words".

Gunnar: tack för den intressanta länken! d=(^_^)

På tal om stavfel cirkulerade den här småroliga texten i nåt sammanhang. Sätter
särskrivning och stavfel i en helt annan dimension.

I cnduo't bvleiee taht I culod aulaclty uesdtannrd waht I was rdnaieg. Unisg
the icndeblire pweor of the hmuan mnid, aocdcrnig to rseecrah at Cmabrigde
Uinervtisy, it dseno't mttaer in waht oderr the lterets in a wrod are, the olny
irpoamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rhgit pclae. The
rset can be a taotl mses and you can sitll raed it whoutit a pboerlm. Tihs is
bucseae the huamn mnid deos not raed ervey ltteer by istlef, but the wrod as a
wlohe. Aaznmig, huh? Yaeh and I awlyas tghhuot slelinpg was ipmorantt!

(Översättning ifall det kallas så): I couldn't believe that I could actually
understand what I was reading. Using the incredible power of the human mind,
according to research at Cambridge University, it doesn't matter in what order
the letters in a word are, the only important thing is that the first and last
letter be in the right place. The rest can be total mess and you can still read
it without a problem. This is because the human mind does not read every letter
by itself, but the word as a whole. Amazing, huh? Yeah and I always thought
spelling was important!)

Ha en trevlig helg! (jag vet att jag skall ha det men jag letar efter ett bra
recept på pumpapaj!)