[SKRIVA] Återkoppling om översvämningar

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 12 May 2013 12:31:52 +0200

Förvisso OT, men en återkoppling till diskussionen om förra sommarens
översvämningar i Småland och vårens översvämning i Uppsalatrakten.
Vrigstad och Stockaryd i Sävsjö kommun, där jag bor, skonades nästan
helt från översvämningarna förra sommaren, trots att nederbörden här
var lika stor som överallt annars i Småland.

Jag fann till min överraskning att Småland drabbades av minst lika
omfattande översvämningar 2004 (då jag själv bodde i Stocklholm),
inklusive Sävsjö kommun. Minnet är kort, och jag har inte hört eller
läst någon göra koppling till den händelsen. Räddningsverkets tidning
Sirenen nr 5, 2004, ägnade en stor del av utrymmet åt att beskriva
situationen: http://www.tjugofyra7.se/Global/Sirenen/Sirenen_2004_Nr_05.pdf

Varför skonades Vrigstad och Stockaryd förra sommaren? Kanske för att
man genomförde de upprensningar av vattendrag som Sävsjö kommun
ansökte om hos länsstyrelsen 2006: "Vrigstad och Stockaryd drabbades
hårt av översvämningarna sommaren 2004, och nu föreslår tekniska
kontoret i Sävsjö kommun att man ska rensa i ett par vattendrag för
att undvika liknande händelser i framtiden. I Vrigstad föreslår man
att sandbankar i Vrigstadån ska tas bort och i Stockaryd vill tekniska
kontoret rensa en del av Västra kanalen."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=788256

Som jag skrev i förra diskussionen var förklaringen till
översvämningen 2012 inte så mycket riklig nederbörd som att
vattendragen häromkring är vanskötta, och att det mycket väl kan gälla
också Uppsalatrakten. Det skulle vara intressant att undersöka om
denna ovilja att rensa, dränera och bottensänka vattendragen beror på
Naturvårdsverkets inflytande, som förstås vill att vattendrag ska
lämnas så orörda som möjligt:
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/978-91-620-0163-6.pdf