[SKRIVA] Re: skriva Digest V6 #94

  • From: someone <corona.borealis@xxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 5 Apr 2012 09:44:20 -0700 (PDT)

Game of Thrones är fantastisk enligt min mening. Äntligen en seriös tv-serie
med episk fantasy! Jag tycker inte att den är ett dugg tråkig. Angående dina
punkter:
Dialogerna har jag inga klagomål på. Särskilt Tyrion är rolig, tycker jag, och
vissa andra karaktärer. Sedan kan det säkert finnas dialogsnuttar som är mindre
roliga, men inget som är så dåligt att jag tänkt på saken.

Sidotrådarna är ett av de vanligaste klagomålen när det gäller denna serie. Om
man inte gillar dem så lär man få det svårare att gilla fortsättningen, för det
lär bli mycket värre. Första säsongen är ett mönster av kompakthet och
ändamålsenlighet i jämförelse med vad man vänta sig om även senare böcker
filmas. Personligen har jag inget emot sidotrådarna, men jag hoppas att de inte
fördröjer serien för mycket, så att den aldrig blir klar.

Vad gäller handlingspil med slutmål kan det eventuellt finnas någon sorts final
planerad till någon gång långt fram i tiden. Eller så finns det inte det. Ett
möjligt slut skulle kunna vara att någon av huvudkaraktärerna besegrar
zombierna och de elaka människorna och blir kung eller drottning. I första
säsongen fanns det inget sådant slutgiltigt slut. Däremot ledde handlingen i
första säsongen fram till vissa dramatiska händelser, som jag tycker var en bra
final av den säsongen.

Däremot tycker jag att handlingen väldigt tydligt går framåt. D.v.s att läget
har blivit annorlunda i slutet av varje avsnitt. Det tycker jag per definition
är att handlingen går framåt. Som kontrast kan vi tänka på episodiska serier
där ursprungsläget är återställt efter att varje avsnitt är slut, vilket
innebär att det inte spelar någon roll om man ser avsnitten i rätt ordning och
att det inte har någon större betydelse om man missar ett avsnitt. Jag kommer
ihåg att du Ahrvid gillar episodiska berättelser, där det finns en tydlig
handling i varje avsnitt. Jag å andra sidan tycker att sådana serier i stället
är tråkigare, och jag har slutat titta på minst två serier av just den
anledningen, nämligen Merlin och Bewitched. I Merlin får Arthur aldrig veta att
Merlin kan trolla, så deras relation står i stort sett stilla, och i Charmed,
som handlar om häxor, så förlorar alla förutom huvudpersonerna minnet i slutet
av
 varje avsnitt, så att det är som avsnittets händelser aldrig ägde rum.

Tur då att det finns tv-serier med olika struktur, så att alla kan få något att
titta på som de tycker om.

Vänligen
Jonas Lith