[SKRIVA] Re: skriva Digest V6 #94

  • From: someone <corona.borealis@xxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 7 Apr 2012 12:31:25 -0700 (PDT)

Hej Pia!
Faktiskt tänkte jag rekommendera Game of Thrones till dig eftersom den har
många kvinnliga huvudkaraktärer. Du efterfrågade ju det för några dagar sedan.

I denna serie är magin relativt subtil. I stället för trollkarlar som skjuter
färgade energistrålar på varandra ur händerna är magin i GoT mer undanskymd,
rituell och mörk, eftersom den ofta kan kräva någon sorts offer. Det tycker jag
kan vara en fördel, liksom det inom skräckgenren kan vara mer effektivt att
inte visa alla spöken i bild hela tiden. På ett annat forum räknade jag upp
ungefär ett dussin exempel på magi och övernaturliga inslag i första säsongen,
varav vissa inte är helt uppenbara. Du kanske missade avsnittet när Daenerys
mötte en helare som skulle bota Drogo?

Vänligen
Jonas Lith

------------------------------

> [...]

>sorts magi med då? Jag har inte sett mycket av den varan ännu förutomatt det
>pratats om >utdöda drakar men det kan ju ha hänt något magibetonat  som jag
>missat för all del.Ibland tycker jag det räcker att se pratprogrammet efteråt.
>Och skönt att det inte >är den drä norska serien först, hur tänkte de när de
>lade den tvtablån?Jag undrar hur de tänkte när de hittade på "tvcirkeln";
>"bokcirklar är ju så poppis nu, ska vi inte >a och göra en tvcirkel
>med"?/piaoch nej jag är inte särskillt intresserad av kläder, fast hellre
 bilder på kläder än beskrivningar av kläder, för långa beskrivningar av >hur kl
>äder ser ut får mig att tappa fokusockså, det blir mer desinformation än
>information. sånt har jag lust att hoppa över.

End of skriva Digest V6 #94