[SKRIVA] Re: skriva Digest V5 #225

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 18 Aug 2011 13:57:17 +0000

> [...]

> naturligt och man måste ha respekt för att många upplever detta som en
> naturlig och rätt instinkt. Att detta resonemang skulle innebära att man SKA
> bete sig på ett visst vis är ingenting annat än en feltolkning från din
> sida. Att konstatera att dessa instinkter finns i människan är inte samma
> sak som att förespråka ett förstärkande av detta beteende - man bör dock
> visa respekt för att de instinkterna finns i väldigt många av oss och att
> människor mår rätt bra av att göra det som de upplever som rätt och riktigt.

Jag har fött barn, jag VET alltså hur det känns och man kan faktiskt känna sig
STARKARE än man någonsin gjort tidigare i livet. Eftersom man har ansvar för
mer än sig
själv. Kroppen läker förvånansvärt fort och kvinnorna skickas ju idag hem
direkt
efter förlossningen vilket jag tycker är lite väl snålt med tid. En vecka på BB
kändes
lagom men man låg ju inte ner hela tiden utan rekommenderades att stiga upp och
gå
lite efter några timmar.
Historisk forskning lutar åt att de där urtidskvinnorna var mycket viktigare
för hela
stammens försörjning än männen. Man levde mer på vegetabilisk föda än kött och
det var kvinnorna som samlade in bär, rötter, svamp osv. De små barnen bar
kvinnorna runt
på vilket man ju kan se även i modern tid på sina håll.

> Hur menar du i så fall att det är ett problem att det bara finns en smurfa?
> Vart ville du komma med resonemanget? Vad var din poäng?
>
> Svaret ovan fortsatte på det tema du startade och ställde relevanta frågor.
> Vill du skifta diskussionen till ett litterärt perspektiv, svara på hans
> frågor! Han fortsatte på ditt ämne, nu är det du som försöker bryta. Kanske
> för att han ställde bra frågor som du inte kan svara på?>

Jag kan tänka mig att en skapare av figurer för barn kanske inte vill skildra
könsroller utan olika yrkesroller eller karaktärsdrag. Figurerna görs då i viss
mån
könlösa. Det var väl först efter ett tag den enda flickan gjorde sin entré hos
de blå.
 I filmen nu verkar man skämta lite med marilyn monroe eftersom den
blondas kjol tydligen ska blåsa upp vid några tillfällen och alla de andra
stirra.
Det är inget problem för mig men jag är glad att jag inte har barn i
jag-vill-se-
smurfar-på-bio-åldern.
Och Power-pufforna hade väl en manlig ställföreträdande pappa? Var de inte som
Charlies Angels för barn fast med mer magiska krafter. Vi hade inte kabeltv.
Pufforna fladdrade förbi på bekantas tvapparater i miljonprogramshus.