[SKRIVA] Re: m:s valfilm

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 5 Jun 2014 17:34:23 +0200

Robert:
 politik som förs just nu. Men han är ingen idiot och vet mycket väl hur
opinionsbildning funkar. Det här är inget som han har makt
att genomföra i nuläget, och just nu så är nog det där inget han skulle säga
öppet idag.<<
  Det där låter som en konspirationsteori. Du hänvisar till en debattbok för
två decennier sedan, avsiktligt tillspetsad just för att uppfylla debattsyftet,
men hoppar helt över vad Reinfeldt och hans regering konsekvent stått för och
sagt i snart åtta år. Det inbegriper bl a: a) ständiga upprepningar av att
svensk arbetsrätt och svenska kollektivavtal gäller, b) resursökningar till
statens servicesystem, c) ökade skatteintäkter (möjligt då fler jobbar, även om
skattekvoten sänkts aningen), d) ständigt tjat om "miljösatsningar", osv.
  Så vad gäller, det någon gör i praktiken eller någon gammal debattbok, som
faktiskt avsiktligt utformats som science fiction?
  (Det här framstår som en något utopiinriktad diskussion...)

<> Välfärdsstaten går inte att komma ifrån i Sverige<<
  Fast det beror på vad man menar med "välfärdsstat".
  Jag vill dock påpeka att jag inte står till svars för vad Alliansen gör och
tycker. Det får stå för dem. Om jag mot förmodan skulle ha regeringsmakten
skulle jag göra en hel del saker annorlunda (en del av det må ha framskymtat i
div kommentarer).
  Problemet med den rödgröna röran, ur min regelutilitaristiska synvinkel, är
att den står för ett stenhårt av politiker toppstyrt samhälle, där individen
undertrycks kollektivet och människans frihet steg för steg begränsas och
detaljregleras allt mer.
  Jag menar att det är till största möjliga nytta för största möjliga antal om
vi som grundregel anammar att människan har rätt till sin handlingsfrihet,
så¨länge hon inte skadar andra (via hot, våld, tvång eller bedrägeri). Då blir
människan lyckligare och mer kreativ, och i de kreativa krafter som då
frisläpps uppstår ett överskott (uttryckt i ekonomisk tillväxt) som alla har
nytta av. Om man däremot kväver, styr och stängslar människan stävjas
kreativiteten och ALLA förlorar. Politiker är inkompetenta i att sitta och
styra och ställa, utan eget direkt ansvar, bollande med enbart andras pengar
som de teoretiskt kan beställa fram hur mycket som helst av, fjärran från
verkligheten, med begränsade kunskaper om vad de skall sitta och detaljbestämma
över och med det infounderskott som planekonomitänk lider av.
  Ju mer friheten ökat i världen, ju mer marknadsekonomi och globalisering
kunnat växa till, desto bättre har det gått för mänskligheten. (FN:s
fattigdomsmål uppnåddes t ex flera år i förväg.) Enbart det borde tala för sig
själv.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the
latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf,
fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
www.skriva.bravewriting.com<http://www.skriva.bravewriting.com> /
Om Ahrvids novellsamling Mord på månen:
http://zenzat.wordpress.com/bocker C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! /Nu
som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs
även AE i nya E-antologin Sista resan
http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan / YXSKAFTBUD, GE VÅR