[SKRIVA] Re: intriger i fiktioner

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 19 Jan 2011 22:08:08 +0100

From: zenzat@xxxxxxxxx
> Jag har alla fem volymerna med
> Philip K Dicks noveller och det är tydligt för mig är att han
> vidareutvecklar eller rirajtar en massa gamla pulpidéer. Hans romaner har
> jag inte läst.
 Jag vidareutvecklade inte mina tankegångar om Dick. Men vad jag vill framhålla
är att Dick ofta tagit upp samma saker som t ex Gibson men med formellt andra
metoder. Gibson kan gå in på verklighetens natur via elektronisk Virtual
Reality, men Dick uppnår samma sak med LSD eller liknande droger, t ex. Gibson
pratar Artificiell Intelligens, Dick har androider. Osv.

> En som bättre ter sig som en föregångare till cyberpunken är
> ändå Alfred Bester med "The Stars My Destination" (Tiger Tiger). Den är även
> spårkhanteringsmässigt som en vägvisare. Hans arbete med illustrerande
> typografi pekar också i den riktningen. På sätt och vis så pekar Besters
> fyrverkeri inte bara fram mot cyberpunken utan också förbi och den har
> aldrig fått några egentliga efterföljare.
  Jo, det är ju en klassiker!
  En annan föregångare är ju Asimov, som trots allt "uppfann" robotiken.
Maskinintelligens, hur sådant kan utvecklas, osv ingår där (men Asimov har
aldrig varit "utflippad" utan mer traditionell).

> Numera då det finns så mycket
> tävlingar ser man aldrig några tävlingar om att skapa en ny intrig eller
> varför inte en tävling i att skapa en ny genre. Jag skulle varken klara det
> ena eller det andra.
  Jag har funderingar på en ny minitävling. Kan man hitta på en formulering av
en tävlingsuppgift som gör ett *försök* ifråga om att skapa en "ny grundintrig"
eller "ny genre"?

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!