[SKRIVA] Våldtäkter - en myt?

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 10 Mar 2011 19:35:55 +0000

Jag börjar tro att våldtäkter är lika mytiska företeelser som tja, den heliga
Graal. Jag ska inte kommentera Assange-fallet för att inte reta någon -förutom
att idag när "alla" satsar på att skaffa sig 55511 face book -vänner och
kommenterar hej vilt överallt och vad som helst på FB, kanske den där
"vänskapen" inte var så djupgående..?
samtidigt pågår en annan rättegång, kan vi läsa i medierna, där en man strypt
en flicka och försvarar sig med att Nej, det var inte mord, inte dråp, inte ens
misshandel, det var en sexlek som gick snett.
Det verkar som om så fort man kan påstå att det (även) handlat om sex är hur
mycket våld som helst helt ok. Stora blåmärken, sår, svullnader, men för livet
- vad då, det var inte våldtäkt, hon gillar hårdhänt sex.
De flesta anmälda våldtäkter går inte till åtal, utreds knappt. Det brukar
faktiskt räcka med att mannen säger att men hon ville ju själv. Och ibland
behöver han inte ens säga det själv för polismannen som tar emot anmälan anser
att det förmodligen kunde ha varit så.
Nej, jag tror inte på våldtäkter mer. de förekommer inte. Någonstans. Det är
bara dumma kvinnor som är fel klädda, befinner sig på fel plats, säger fel
saker och gör fel. Tittar rakt på en man till exempel.
/pia som en gång blev tillsagd att hellre blunda än att "titta på män" vilket
kunde anses som utmanande och inbjudande. Även om man bara passerade varandra
på trottoaren mitt på dagen. Jag undrar vad som hänt om jag som 15-åring råkat
gå BLUNDANDE rakt i famnen på en man .................