[SKRIVA] Univ+radio för Eva G i USA

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 3 Jul 2011 20:57:17 +0200

Rapport från en tydligen fullsatt träff med Eva Gabrielsson på
Berkeley-universitetet, som också gick ut i radio:

http://www.expressen.se/kultur/1.2486432/en-overflodig-patar

Tydligen förbluffas amerikaner över att svenskar dricker så mycket kaffe.
(Skall de säga, som hittat på Starbucks!) Det dök också upp en person utklädd
till Lisbeth Salander.

"...är det så svenskar gör? En kopp kaffe, en cigarett, en kopp kaffe till ?
och sedan lite kul i sänghalmen?
Den amerikanska publiken visar sig väldigt medveten om klichéerna: en frågare
har räknat antalet gånger någon ?höjer på ögonbrynen? hos Stieg, hur många
gånger personerna ?sneglar? ? och det är många gånger. Och när Eva läser upp
ett kärleksbrev från Stieg så avslutar han det med att be henne ta en kopp
kaffe till ? och publiken fnissar opassande. Och när jag tittar i
förlagsreklamen för Gabrielssons bok ser jag att boken handlar om ett ungt par
vars liv formades av ?kaffe och aktivism?."

--Ahrvid

Ps. Slötittar en smula på SVT:s konsert "The Big 4" med trash metal. Inte
riktigt mina truddelutter, men en hel del annan hårdrock är fin. (Läser f ö på
Twitter att det idag är exakt 40 år sedan Jim Morrison i The Doors dog. Har
besökt hans grav i Paris, minsann.)

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)