[SKRIVA] Re: Tidig finländsk science fiction

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 23 Jul 2010 21:54:38 +0200

Petri S:
> Ett par saker kanske bör betonas. Kan vi kalla Krook finlandssvensk? Nej.
> Begreppet existerade ej när han levde utan är rätt senfött. Tex. Runeberg
> ansåg sig vara svensk. Finlandssvenskheten kom till någon gång på det sena
> 1800-talet. Innan det var man svensk i Finland eller svenskatalande i Finland.
> Krook: född i Finland ja, finlandssvensk nej.
  Vi kanske kan förenkla det genom att tala om bara finsk eller finländsk.
  För detta föreslår jag två kriterier som bör uppfyllas:
  a) Att boken är "intellektuellt" tillkommen i Finland, av någon som bodde där
en betydande del av sitt liv och att boken skrevs där.
  b) Och för det andra att boken "fysiskt" är tillkommen i Finland, dvs
trycktes där (och det fanns en hel del tryckerier i Finland, såvitt jag vet).
  Bertil kanske kan ge mer svar?

> Och eftersom jag antar att boken är utgiven i Sverige (även om det är lite
> konstgjort att
> dela upp Riket på detta sätt så att säga efterklokt)
  Det må kanske vara efterklokt, i åtanke av 1808-09... Men att boken var
tryckt i Sverige vet vi inget om.

> av en herre som både levde sitt vuxna liv och gjorde sin karriär i Sverige
> som en svensk (med svenskt påbrå, antar man) så tycker jag att man de facto
> kan och rent av bör bör prata om en svensk bok, ävenm om den är författad av
> en föddes i Finland.
> Boken är väl utgiven i Sverige? Nu undrar jag var i helsicke man får tag i
> den . . .
  Bertil sitter tydligen just nu mycket på Lunds universitetsbibliotek, så
antagligen finns ett ex där. Han kanske kan dra en kopia åt dig om boken inte
är för lång? (Jag vore f ö också intresserad av en kopia!) Möjligen kan man
också prova Kgl Biblioteket i Stockholm och finska universitetsbibliotek.

--Ahrvid

Ps. En möjlighet om man har en halvhyfsad digitalkamera, är att helt enkelt
fota av sidorna (så slipper man kopieringskostnad. Idag bör digitalkameror även
av billigt slag ha bra upplösning nog för att skapa läsbara sidor.)

Sänd din novell till 11e Fantastiknovelltävlingen senast 1/9, till Ahrvid resp
fantastiknovell@xxxxxxxxxxx - cash prizes!

Håll skräpposten borta med nya Hotmail. Klicka här!
http://explore.live.com/windows-live-hotmail-----