[SKRIVA] Re: The Guardian om mmeteoriten

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 15 Feb 2013 16:10:14 +0100

Den 15 februari 2013 12:35 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Fascinerande! I Guardian står också:
>   "The Russian Academy of Sciences estimated that the meteorite weighed
> about 10 tons and entered the Earth's atmosphere at a speed of at least
> 54,000 kph (33,000 mph), shattering about 30-50km (18-32 miles) above
> ground."
>
>   Meteoriten bör ha varit max ett par m stor. Men de bär på en oerhörd energi
> genom sin enorma hastighet. De splittras och all kinetisk energi utlöses i
> vad som kan jämföras med en explosion. Det sänder ut chockvågor och det är
> väl vad som skadat folk (sönderslagna glasrutor osv).

Den skulle lätt ha kunnat nå marken eller exploderat mycket närmare
marken, och då skulle vi inte längre ha talat om "bara" 950 skadade
(den senaste siffran jag såg). Nästan alla meteorer och meteoriter är
stoftkorn eller småstenar, och denna sortens bombardemang är extremt
ovanligt. Jag vet inte hur mycket man uppskattar energin i denna
explosion till och hur det är i jämförelse med Hiroshimabomben, men
den atombomben exploderade också knappt en halv kilometer över marken,
till skillnad från denna meteorit som exploderade 30-50 km över
marken.

>   Det är möjligt. Asteroiden i sig har obefintlig gravitation och kan
> knappast hålla kvar fragment. Men den kan ha fragment kring sig som kommer
> från solsystemets början och som i eoners tid "samflugit" i samma bana.

Om det visar sig att meteoriten nådde Jorden från en helt annan bana
än asteroiden DA14 handlar det om ett mycket osannolikt
sammanträffande. Men visst, ibland måste också det mest osannolika
ske.

/ Rickard