[SKRIVA] The Guardian om mmeteoriten

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 15 Feb 2013 11:05:15 +0100

Brittiska The Guardian samlar youtube-klipp av meteorit(erna) och har
kontinuerlig uppdatering om nyheten:
http://www.guardian.co.uk/science/2013/feb/15/meteorite-explodes-over-russian-urals-live-updates

Nästan genomgående i nyhetsrapporteringen har varit att framhålla att
nedfallet inte har att göra med den större asteroiden 2012 DA14 som
passerar Jorden senare idag, men att händelserna skulle vara helt
orelaterade ser jag som helt osannolikt. Antagligen omges asteroiden
av mindre fragment, och ett av dem (eller det enda fragmentet)
träffade Jorden.

/ Rickard