[SKRIVA] Re: Test 4

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 21 Apr 2014 18:50:42 +0200

Rickard:
>  eftersom Ahrvid inte kommer att hjälpa
> till med teknikaliteterna (han åtgärdar inte ens problemet med sina egna
> återkommande felkodningar). Egentligen borde hela listan stuvas om till en
> maillist-tjänst som är mer up to date.
  Det är uppenbart att du inte kan något om tekniken.  Det är ganska gagnlöst
att tro att enstaka tillfällen med felaktiga tecken är något som kan
*permanent* åtgärdas. Det enda man kan göra är att ställa om sin egen
teckensändning, i den mån den går och man vet hur man gör, och då brukar det
bli bättre. Men det finns ingen garanti för att det blir friktionsfritt för all
framtid.
  Redan grundkodning av svenska tecken är komplext. Det finns minst
halvdussinet olika sätt att göra det på. HUR man som avsändare kodar anges i en
osynlig s k header till ens mail. Denna header skall sedan LÄSAS på rätt sätt
av mottagaren. För en mailinglista studsar mail via en mailserver, som OCKSÅ
skall läsa headern rätt, och dessutom passerar mail genom ett antal punkter på
nätet som helst inte skall göra något dumt med headern. Den som tror att detta
vore ett lättfixat problem är totalt aningslös.
  Alla de delar och punkter som ett mail passerar får av och till hicka och gör
något annat än förväntat, och  det enda man kan göra är att se över sin egen
avsända teckenkodning.
När SKRIVA bytte mailserver 2007 gjorde jag en rejäl sökning på och utvärdering
av alternativ. Det fanns faktiskt ganska få som syntes hållbara. Freelists.org
var en av de få, och har faktiskt funkat bättre och längre än förväntat. Att
jag t ex någon gång ibland får se mina mail skräpteckentolkade (det händer)
beror på de där hickorna jag nämnt. Det kan jag lösa ganska snabbt med
teckenomställning i Hotmail.
  (Rickards problem har jag ingen aning om. En misstanke är att han drabbats av
någon automatisk "uppdatering" som rört till det, dvs att mjukvaruföretag tar
sig för att skriva över gammal, fungerande mjukvara med ny. Jag har försökt
klicka i alla rutor jag kan om att ALDRIG ta emot "uppdateringar", som jag ser
som nedgraderingar - annars är aningslöst mottagande av ny, potentiellt
förstörande mjukvara något som är inställt som "default" och sker automatiskt.)

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /