[SKRIVA] Tekniska Mässan 2011

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 4 Oct 2011 23:03:02 +0200

Jag var idag på Tekniska Mässan på Stockholmsmässan i Älvsjö; går till 7/10.
Strunta i att mitt cyekldäck sprck efter halva vägen, så jag fick gå resten av
densamma (och gå tillbaka, urgh!). Jag har besökt Tekniska Mässan (nästan)
varje år sedan 1983 då jag var utställare. Tekníkmagasinet skulle lanseras då
och chefred Anders Palm tyckte förstås att vi skulle vara med på Tekniska
Mässan.
Den här mässan är ungefär lika stor som Bok & Bibliotek i Göteborg, så där 100
000 besökare. Det märks kanske inte i media, då teknik är mycket impopulärt
jämfört med kultur. Men för Sveriges affärsliv är Tekniska Mässan årets stora
begivenhet! Det var faktiskt flera mässor i en, i olika lokaler, till vilka man
fick tillträde med Tekniska Mässan-badgen. (Eller Press-badgen. Jag går alltid
först till Press Centrum och får min Press Badge, då jag sedan 1983 och framåt
finns i deras datorsystem och kontinuerligt får Stockholmsmässans
pressreleaser. Jag får inbjudningar till mässor om kosmetiska eller mode
också...)

Flera mässor i en

Mässorna var: Tekniska Mässan, Starta Eget (om egenföretagande), Blech (om
plåthantering, falsning, stampning etc), Embedded Conference (om
specialapplikationer/hårdvara) och så Elinstallationer (som dock öppnar på
onsdag, om hur man drar ström - inte Så intressant).
Tekniska Mässan ger sällan sf-feeling, utom kanske Autodesks monter som
försökte ge en känsla av "Avatar"-filmen med utklädda medarbetare. Det är
mycket industrirobotar och Stora Maskiner. Med min lilla mobilkamera tog jag en
mängd bilder på Maskiner Som Böjer Plåt. (Bilderna lär aldrig användas, men det
är bra att ha om någon frågar 20 år från nu: "Såg du verkligen Maskinerna Som
Böjer Plåt?")
Men en viss känsla av en intellektuell uppfinningsrikedom fick man i montrarna
som ställde ut från "små" uppfinnare, och inte minst kom det från någon form av
internationell konferens om lokala uppfinnare från olika länder.
Den små uppfinnarnas montrar var ofta skojiga. En svensk uppfinnare hade skapat
en zap-on-zip, dvs en löpare till blixtlås som förlorat sin dito. Man kan lägga
på den var som helst på blixtlåset och få det att fungera. Smart. En annan
svensk hade en ny flexibel skruvnyckel, model skift men mer som en tång (ja,
svårt att fatta utan att se det - men det funkade). Någon presenterade en
undertröja som skulle suga upp svett, under vanliga tröjan. På utländska
avdelningen fanns en hel del skojigt:

Många internationella uppfinningar

Rumänien hade ett ekohus med bra isolering. Solvenien hade en ny bilmotor, "eco
propulsion system", som jag iofs inte riktigt begrep men anspråken var stora.
Ryssarna presenterade ett mytt sätt att sy kläder som inte gav någon söm (dvs
helt släta kläder). Kineserna var där och presenterade ett
anti-hijacking-system för flygplan och en vindturbin för öknar. Egypten hade
ett vattenlås för brunnar som hotas vid översvämning (då avloppsvatten kan gå
in i vanligt vatten - verkar vara en nyttig uppfinning!). En svensk uppfinnare
hade 90-gradervinklade glasögon som gör att man kan läsa med huvudet
horisontellt. En annan visade en svensk version av en marslandare och dessutom
ett förarlöst flygplan "som Fuglesang flugit med" (med fjärrkontroll, vill
tro). Ungrarna presenterade aerodynamiska handskar för backhoppare och
polackerna en vattenturbin för långsamma forsar.
Men det bisarraste var Iran. De hade hyrt 30-40 meter montorutrymme för sina
uppfinnare. Och de hade faktiskt en del lovade saker. En ångmaskin med ett nytt
rotationssystem. En metod för att ta bort snö från hustak (bergshöga delar av
Iran har masor av vintersnö). Ett nytt system för att underhålla väggar i
byggnader. En teknisk servicestation för livsuppehållande räddning ute på
fältet. Och annat.

Uppfinna "i guds namn"? Blä.

Det som fick det att vändas i magen på mig inför den enorma Iran-utställningen
(TeknMässan hade klokt placerarat det vid en långvägg bort från allfartsvägar)
var att VARJE monteraffisch med en iransk uppfinning inleddes med "In the Name
of God" överst. Varje iransk vetenskapsman eller teknisk uppfinnare måste
tydligen avge hycklande trosbekännelse. Vetenskapen har avvisat eller kraftigt
osannoligjort föreställningar om en "gud". Teknologin har ingenting att hämta
ur sådana föreställningar. Ändå måste iranska tekniker/forskare hyckla om
sådant skit!
Vilken annan stat kräver att helt icke-religiösa uppfinningar presenteras "i
guds namn"? Iran är ett dårhus.

KUKA-roboten... Bubbel.

En kul grej var det österrikiska industrirobotföretaget KUKA. De hade en stor,
upprättstående industrirobot som donade under devisen "Från 1900 till nu med
KUKA". De är nog inte dummare än att de fattar felimplikationerna i Sverige,
men tycker nog att de får extra PR av att spela på dem.
Mässan stängde kl 17. Men jag hade inbjudan til Embedded Conferences mingel.
(Jag kunde också gå på deras middag. Men den skulle börja 19.30 och säkert pågå
till minst 21. Så jag avstod.) Man bjöd på bubbelvin och en musikgrupp som
sjöng schlagers (fick inte namnet, men de sjöng OK). Kom att prata med bl a
deltagare från Storbritannien, Frankrike och Holland och hade en del roliga
erfarenhetsutbyten om hur sprråkskillnader kan slå till inom teknologiområdet.
Efter många glas bubbel gick jag hem litet efter 18.
Det här är ingen mässa som en mor kan älska. Men kanske far. Massor med
tekniska prylar och robotar.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)