[SKRIVA] Re: Fantastiknoveller till Ungern?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 4 Oct 2011 21:23:15 +0200

From: spaeket@xxxxxxxxxxx
> de har redan sålt rättigheterna till två av mina noveller (en av dem är
> Plock, plock
> som vann Fantastiknovelltävlingen 2009) till två olika Bonnierimprints. De
> pengarna
> du tar upp som exempel är inte i närheten. Hur mycket jag fått är givetvis
> hemligt. :-)
Intressant att veta! Lyckas man intressera någon högprestigepublicist kan man
förstås få upp ersättningen.
(En intressant detalj, om jag nu minns rätt, är att du sände in "Plock, Plock"
utan titel. Det var jag som inför juryn satte "Plock, plock" som titel från
inledningen av novellen! Det är väldigt bra om juryn har en titel att jobba
med, så om en novell saknar titel sätter jag en, vanligen något ur inledningen.
Författarnamn går inte, då de är anonyma, så det blir något ut novellen. Kanske
2% av författarna sänder in noveller utan titel. Jag förstår inte riktigt hur
man jobbar hårt med en novell, men glömmer att sätta en titel. **)

> Jag är således tryggt förvissad om att, som du säger "Om jag vill göra något
> med mina
> noveller", så är det via Nordin som jag gör det bäst.
Du får gärna säga var noveller avsatts. Kan vara kul att veta!
Jag avsätter mina noveller bäst själv; det är bara det att jag inte är
bästsäljarmaterial så jag lär aldrig intressera Nordin etc. Jag får kämpa på
med att pubbas i småsammanhang, om än det *kan* bli stort ibland...*

--Ahrvid

* Titelnovellen i novellsamlingen Mord på månen gick som följetong i Computer
Sweden med upplaga typ 70 000. Under fem år hade föreningen Novellmästarna ett
projekt med att sälja sommar- och julnoveller till landsortstidningar, tre per
år (två sommar, en jul). Ett dussintal sådana tidningar inköpte paketen, vilka
bör ha haft en sammanlagd upplaga på ca 150-200 000. Under flera år hade
stycken av mig kanske uppemot 200 000 läsare! (OK, 10% av läsarna kanske
faktiskt läser helgnovellen, men i alla fall! Det blir mycket.)

** Jag kollade bak i min inmailbox. "Plock, Plock" var inte alls från novellens
inledning. Det uttrycket kom långt tillbaka i texten, men var så starkt att det
fick bli titel! (Det jag ser i kollen är att titel annars saknades.)

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)