[SKRIVA] Teknik och komik

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, "sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx" <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 10 Jun 2007 01:24:40 +0200

Det här skall först bli litet tekniskt. Sedan blir det litet roligt.
Det var årets stand-up-festival på Långholmen nu under lördagen. På vägen dit såg jag dock till att besöka Arne för att hjälpa till att pilla med hans datorer. På hans laptop installerade jag litet uppgraderingar och scannade mot virus och spyware, och kollade att en nyinköp MP3-spelare kunde anslutas som tänkt, återaktiverade Arnes Hotmail-konto men misslyckades med att åt honom beställa en bok på Amazon. Han har tidigare köpt saker via nätet, men då kunnat få det mot faktura. Tydligen är det dock så att det inte alls går att köpa en Amazon-bok utan plastkort. Jag försökte göra beställningar åt honom på olika sätt, men inget accepterades - de krävde hela tiden plastkortsnummer. Är det någon som vet om det finns speciella trick att använda så att man från ställen som Amazon kan beställa mot faktura? Dagens andra tekniska problem var den skrivbordsdator Arne har som reservdator. Den har visat tecken på att ha en svag disk (det kan vara fysiska fel på den). Tecknen är rätt vaga så jag är alls inte säker, men för säkerhets skull har jag nu en längre tid försökt göra en diskytekoll (vid en sådan kan ju svaga sektorer "blockas" bort), men maskinen hinner aldrig att ta sig igenom en sådan koll utan att krascha. Och nu under lördagens vackra men stekheta väder visade maskinen mycket snabbare kraschtendenser. Min intuition är att det varma vädret gör det svårare för kylningen av maskinen, och då kraschar den oftare. Åsikter, någon? Jag har flera ggr (även på min egen maskin) varit med om ökad kraschtendens vid varm utetemperatur. En idé jag har är att gå in i BIOS och om möjligt sätta "energisparfunktioner" på max (kanske t o m dra ned klockhastigheter osv). Sparar datorn så mycket ström den kan, utvecklas mindre energi i den, och därmed mindre värme. Åsikter? Jag skulle också gärna vilja veta om det finns något snabbare och bättre sätt att kolla en disks fysiska status än med Windows' inbyggda Scandisk (som går segt om disken är stor). Med hjälp av Arne (använde hans telefon) fick jag kontakt med Tele2:s kundservice, och fick en PUK-kod för att få igång min mobil igen! (Se tidigare beklaganden i denna fråga.) Så nu skall numret i min SIG funka igen (men du måste veta datum för Mercer's day - jag sprider inte numret helt öppet i min SIG som med tiden kanske fortplantar sig i många tusen ex).

Det var några saker om datorernas underbara värld att fundera på.
Efter datorpillandet kilade jag över till Långholmen, där årets Skrattstock höll hus (vid en amfiteater mitt på ön, litet åt norr, något åt höger, bakom några träd). Jag visste att Bengt N skulle dyka upp. Danne of Sunkit Fame hade jag förhoppning om (vi hade hörts om saken i veckan). Alla förhoppningar infriades över förväntan, även om Rosalba aldrig dök upp. Jag anlände vid pass 15 (Skrattstock började med nybörjarståupparna kl 13, men jag hoppade dem). När jag suttit ett tag och läppjat juice och litet ålandsöhl dök Danne plötsligt förbi - med mina sf-DVD-skivor han lånat i vintras när snön låg djupt. Han och ett helt gäng kompisar kamperade en bit bakom scenen (något åt vänster, mitt bland några träd). Och helt plötsligt ringde Bengt, även om jag knappt hörde vad han sade för att det skrattades så mycket. Han och frun och barn var också bakom scenen (men något till höger, i skuggan av en massa träd). I en paus sökte jag upp först Bengt, sedan Danne. Dannes kompisar stack så fort jag kom. Men det var nog inte mitt fel. Men vips så hade Danne fått ihop ett helt gäng nya kompisar. (Och det bör nämnas att alla som sålunda umgås med Dan E är mer eller mindre sunkitianer. Ingen hade aldrig varit på Sunkit. Flera hade varit där ofta. Det är det högintellektuella gäng som flockas, bara så ni vet det.) Vi drog oss upp mot en bergsknalle med utsikt mot scenen (under första sessionerna hade jag suttit i en trappa mitt i publiken - och det var MYCKET publik, en kvalificerade gissning 4-5000 pers). Där satt vi sedan under flera timmar och avsnjöt skrattstocken. Det var jag, Bengt (hans familj hade övergivit honom vid detta laget), Danne, Dag, Erik, Eriks tjej och så han vars namn jag inte vet (tack Povel!). Litet öhl. Jag hade litet fruktsoda kvar. Dag hade MP3-högtalare med vilka vi spelade Sunkit-musik i pausen (från min MP3-spelare som jag laddat med slikt). Det var stekhett. Men solen sjönk så småningom. Bengt satt och löste Sudoku samtidigt som han avnjöt alla finurligheter från scen. Jag skall inte recensera alla ståuppare vi hörde. Men här är startfältet (från www.skrattstock.se), räknat från kl 15, med små * för dem jag av någon anledning fäste mig vid:
  Magnus Betnér*, Håkan Jäder, Marika Carlsson, Mårten Andersson
  Måns Möller*, Thomas Oredsson*, David Druid, Kodjo Akolor
  Ann Westin, Henrik Schyffert*, Jamal Bougamsa, Ambjörn Paulson*
  David Batra*, Zinat Pirzade, Tobias Persson*, Hasse Brontén
Patrik Larsson*, Lasse Nilsen*, Gustav Skördeman, Anna Granath (tror jag inte var med, utan ersattes av någon annan)
  Jari Ruotsalainen (FIN), Mikael Koppelman, Dominic Henzel, Anders Celin
Özz Nûjen*, Janne Westerlund, Björn Gustavsson*, Soran Ismail*, Nicklas-Christoffer Jag är nästan säker på att "Jari Routsalainen" är en pseudonym för Janne Westerlund, och den finske deltagaren var alltså en HOAX. Jag tyckte han var litet för uppenbar i sin drift med knivar och koskenkorva. Betnér är hård, modell "alla djävla borgarbrackor måste spännas fast i tortyrbänk, för deras eget bästa" (men det är vi vana vid från honom - han är dock kul och det är vad som räknas här). Mina elektronstjärnor vid vissa namn är förmodligen orättvisa; det var flera som var roliga utan att jag kom på att uppmärksamma det just här och nu. Ingen var bottenlöst dålig, faktiskt, utan alla gjorde bra ifrån sig under de 12-15 minuter de fick. Soran Ismail ("är E-post"...!) hade jag inte sett förut, men han drog många lyckade skämt - fullt med sex och fördomar mot invandrare. Om man skall ge en topplista kan man säga att de flesta och bästa skämten handlade om 1. sex, 2. utlänningar/invandrare/skåningar/you-name-it. Att vigga poänger på underlivet och vår rädsla för "de främmande" funkar Hvergang. Andra skämtområden handlade om USA, regeringen, hur-det-är-att-bli-gammal (Oredsson orerade om det t ex), tonåringars bisarra beteende, Stureplans kotlettkammade brat-gang, och litet annat. Tyvärr kan jag inte dra några skämt. Ni kan fundera själva om det beror på: 1. Under förställningen delades det ut skarpa lappar som varnade för att berätta pga hårda copyright-bestämmelser, aktualiserade genom debatten om filkopiering (initaliserad av Arla), 2. Man är inte bättre än att vara en sådan där typ som kan höra ett skämt, skratta gott och sedan totalt glömma bort det inom en accesstid som skulle göra ett cacheminne grönt av avundsjuka. Så ni får förlåta, men jag kan inte sitta och rabbla skämt. Ni skulle ha varit där. Jag orkade med hela sju timmar av uppträdanden (från 15 till slutet kl 22). Friends of Dan gick litet i förväg, så den sista timmen drog jag och Bengt ned till bra platser nära scenen (en del hade hunnit dra, men förvånansvärt många av den trogna publiken var kvar - det var fortfarande knökat). Men en sak kan jag inte undanhålla er. Det är inte det att jag hamnade precis bakom en dam med sällskap som jag är nästan säker på är den kända popstjärnan Dilba (hon är, inte sällskapet). Det var något annat. Özz Nujen drog i slutet en massa skämt om kurder och iranier. (Nujen kan kännas igen på att det var femte sekund ungefär kommer ett skämt om att kurderna inte har något eget land.) Här handlade det om den nya s k Hivmannen som avslöjats (ett riktigt rötägg, som jag hoppas Betnér får bruk av sina tortyrredskap för!) med påminnelse om den tidigare Hivmannen, Mehdi Tayeb, som såvitt vi vet nu ruttnar bort någonstans i Iran. Nujen frågade retoriskt hur många brudar som skulle falla för Tayeb om han sade att han var iranier och hade Hiv. Helt plötsligt dansar en mycket överförfriskad dam upp, någonstans i området mig och Bengt. Hon började skrika mot scenen, saker som "Jag är iranska och han skulle gärna få knulla mig!" Nujen replikerar något om att hon bör ta det lugnare och "raka brösten innan du börjar dansa" (enligt allmänt erkänd erfarenhet - iaf på Skrattstock - har iranier världens rikligaste hårväxt). Sedan började hon utföra något som skulle likna en magdans. Och skrek fler saker. Det blev en smula pinsamt, faktiskt, även om Nujen hanterade det hela rätt bra. Så småningom leddes hon bort av en kompis som som insåg - vilket inte hon gjorde - att hon fått litet för mycket. Detta var faktiskt den enda incidenten av liknande slag under Skrattstock. (Det var något tidigare under dagen då en ståuppare försökte få en östermalms-kid att dansa på scen, vilket denne med tvekan vägrade. Men det var en mild västanfläkt i jämförelse.) Det var på det stora hela en trevlig dag. Synd att man glömt bort vartenda skämt. Men jag minns att jag skrattade.

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
Novelltävling, info http://www.skriva.bravewriting.com - gå med!
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravewriting.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe).