[SKRIVA] Tankar om EU-valet

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 7 Jun 2009 20:03:42 +0200

I och med att jag på mitt omän anspråkslösa sätt deltagit en smula i
EU-valkampanjen (stöttat Piratpartiet på nätet, snackat med folk, besökt iaf
ett valmöte, burit PP-knapp som ibland givit reaktioner, etc) känns det litet
spännande att invänta *hur det går*!
  Det känns som om detta EU-val i alla fall är mycket roligare än något
tidigare!
  Rolighetsfaktorn kanske beror på att engagemanget varit något större från min
sida, men det finns också andra saker som gjort valrörelsen intressant. Det har
varit de mest besynnerliga tidningsskriverier, t ex Aftonbluddrets
skandalreportage hemma från PP-partiledaren Rick Falkvinges lägenhet (jag har
aldrig sett något liknande trams avsett som "seriöst" politiskt reportage!).
Det har varit några intressanta stödartiklar för Piratpartiet (t ex Lars
Gustafsson, Linda Skugge, Staffan Heimersson). Det har varit upp/nedgångar för
div partier (Junilistan t ex). Vi har den här besynnerliga historien om hur
ABBA-Benny hostar upp en miljon för att hjälpa Gudrun Schyman att annonsera för
Feministiskt Initiativ.

I princip har Schyman rätt (och det är inte ointressant att Benny A känner
engagemang för något - Fi! får säkert ett par tiondelar extra!), ty svensk
valsedelshantering är under all kritik. Piratpartiet avslöjade redan för ett
par veckor sedan att deras valsedlar hanterades "valhänt" av officiella
valförrättare. I ett Janne-Josefsson-style-dolda-kameran-reportage (som finns
på Youtube) tillstår en valförrättare mer eller mindre att PP:s valsedlar inte
är "vårt ansvar" att behållas i vallokalen. Dvs de kan mycket väl slängas
kvällen efter att Piraterna med stor möda fått ut dem i vallokalen. Fi! syns ha
drabbats av liknande - och det är en demokratisk skandal. Såvitt jag vet har
Piratpartiet polisanmält valförrättaren för brott mot vallagen. Tidigare känner
vi till flera fall av hur S-valarbetare som anser sig agera som ombudsröstare
naturligtvis bara ger pensionärerna S-valsedlar att använda.
  Valsedlar bör hanteras seriöst, och jag tycker att valmyndigheten borde
garantera distribution (för alla partier med en riksorganisation och som
bekostat upptryckning- distribution så långt upplagan räcker). Jag har inget
problem med att t ex Sverigedemokraternas valsedlar också garanteras
distribution. Detta garanteras nu enbart för alla partier med mer än 1% i
röstetal.
  Piratpartiet har fått förlita sig på sina (enligt uppgift) 16 000 valarbetare
som får åka runt och personligen lägga ut valsedlar i 6000 röstlokaler (eller
hur många det nu är). I förra riksdagsvalet nådde man en täckning på 93% på
detta vis. Via Piratpartiets hemsida erfar jag att man i detta val nått en
täckning på imponerande 99%! (Och den som saknar PP-röstsedel kan alltid skriva
"Piratpartiet" på en blank valsedel.)

Hur går det då?
  Piratpartiet har på sistone legat på nästan-7 till nästan-9 procent (typ, 3/4
av pollarna på 8-9 procent). Jag är 100% övertygad om att PP får minst ett
mandat, och det finns goda chanser till två (brytpunkten verkar ligga på
8,1-8,2 procent). Jag vill inte ta ut något i förskott. PP kan hamna på 7,9
vilket bara det vore en stor framgång, men ändå bara skulle ge ett mandat.
  Vår vän Amelia skulle kanske ha chanser att komma in på kryssning. Jag har
kollat runt litet på hemsidor och blogar bland piratsympatisörer, och hon är
ganska poppis - i alla fall "ute i landet". Det är många fler än jag som
uppmanar till Amelia-kryss. Å andra sidan är toppkandidaten, "odågan" Christian
Engström (men han är juste!), mycket större mediaexponering, men han har inte
kört så hårt med en kryssningskampanj. Vi får se hur det blir.
  Fi! och JL har överraskat på sistone. Fi! lär inte komma in, men har nått
stor uppmärksamhet via ABBA-Bennys utspel. Schyman *är* bra på mediahantering -
det räcker inte, men hon har rört om. JL förstår jag mig inte på. De har legat
på, typ, 2% och så kom en poll där de nådde 3,8%. Att vara nära 4% kan
uppmuntra en del, men jag misstänker att det inte räcker. JL saknar klar
profil. Man påstår att man skall få in "EU-kritiker", men dessa
JL-parlamentariker verkar inte åstadkomma någonting och har varit helt
osynliga.
  Piratpartier kommer inte heller att kunna åstadkomma så mycket, men PP kommer
att kunna *skapa opinion*. Vi kan vara övertygade om att rapporter, inlägg m m
om EU-arbetet vad gäller medborgarrätt, upphovsrätt m m kommer från Christian
och Amelia (om det blir så).
  Jag är nöjd om våra piratpartister kan upprätthålla ett infoflöde från
Bryssel och driva opinion. Jag väntar mig inte att de skall kunna vända på
skutan.
  Och det blir intressant till riksdagsvalet nästa år!
  Piratpartiet försvinner inte. Det är en folkrörelse (främst av unga
20-30-something nätanvändare) och jag misstänker att Fredrik Reinfeldt kommer
att luta på huvudet och se extra mycket ut som en sorglig hund och säga att "vi
skall återigen inte jaga en hel generation, och denna gång menar jag
det...nästan".

Jag har följt debatten - stundtals även deltagit - på Piratpartiets hemsida och
div sidor som sympatiserar med PP. Det är påtagligt vilken stor entusiasm och
rent av optimism som råder!
  Det *är* en folkrörelse. Jag är nästan en gammalgubbe numera, men när jag var
yngre var jag - och jag har alltid varit - hårt engagerad i det som rörde
datorer och Internet. Jag skickade mitt första Internet-E-mail 6 mars 1990 (jag
körde på BBS:er, Fidonet osv under ett år innan dess - jag har varit
nätnärvarande i två decennier, sålunda).
  Det här är viktiga frågor. Jag har alltid varit bekymrad över att andra *inte
begripit* vad cyberrevolutionen innebär. Internet är som postgång, telefon, fax
och ännu mer på en gång. Jag talar sällan om buzzwordet "paradigmskifte" men
Internet *är* ett paradigmskifte. Vi kan inte hantera nätet med gamla begrepp -
börja begränsa, kontrollera, inskränka, övervaka.
  Piratpartiet är den första politiska rörelse som konkret GÖR NÅGOT åt saken.

--Ahrvid

Ps. Hör just att vallokalerna faktiskt är öppna till 21, inte kl 20. Så du som
inte röstat - du har chansen att rösta Pirat!

Ps. Kryssa Piratpartiets Amelia till Bryssel - www.ameliatillbryssel.se
Invite your mail contacts to join your friends list with Windows Live Spaces.
It's easy!
http://spaces.live.com/spacesapi.aspx?wx_action=create&wx_url=/friends.aspx&mkt=en-us-----