[SKRIVA] Sweden Solar System med asteroider

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 29 Aug 2014 21:57:56 +0200

Sweden Solar System kallas den skalmodell av solsystemet som skapats, med
Globen i Stockholm representerande solen. Jorden finns t ex vid Naturhistoriska
Riksmuseet.
  Alla planeterna är på plats.  Men fler vill vara med. Sedan en tid tillbaka
har SSS utökats med kometer och asteroider! Läs allt om det här:
http://www.astro.su.se/om-oss/sweden-solar-system-1.73574

En av asteroiderna kallas Saltis och finns i Saltsöbaden. Det beror på att den
klumpen tydligen upptäcktes av en astronomistudent i Sverige, och den döptes
efter Saltsjöbaden (förkortat just Saltis) där Stockholms observatorium ligger.
http://www.astro.su.se/english/collaboration/2.13672/the-asteroid-saltis-unveiled-in-saltsj%C3%B6baden-1.52118

--Ahrvid

Ps. Under en tidig astronomikurs på 80-talet som jag läste, hade vi laboration
med Saltsjöbadens huvudteleskop! En dubbelrefraktor på 50 och 60 cm (om jag
minns rätt - dubbel för att ha ett rör att kika genom och ett för att samtidigt
fotografera genom). Ett av Sveriges största teleskop (iaf som refraktor) som
jag alltså stått och lattjat med... (Det används sedan länge inte för så mycket
spetsforskning. Bebyggelsen omkring har växt och dess ljus stör. Dessutom är
Saltis föga lämplig observationsplats, på låg höjd, ofta molnigt.)

www.skriva.bravewriting.com & delta i FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2014
http://www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids novellsamling Mord på månen:
E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /