[SKRIVA] "Sveriges skönaste dialekt"

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 12 Feb 2008 14:32:21 +0100

Sveriges Radio har haft en tävling om att utse "Sveriges skönaste dialekt". Vann gjorde - och vinnaren utsågs av en jury från SR - en Titti Andersson från Motala (i Östergötland, Vätterns norra spets). Lyssnarnas favorit blev däremot en Janne Johansson från Vetlanda (Småland), med 96 000 lyssnarröster. (Kan man rösta på en röst...?) Jag har inte hört några av kandidaterna. Rent spontant kan jag säga att Motala ligger farligt nära både Örebro och Norrköping, det s k gnällbältet, och normalt skulle jag kanske inte se det som en "skön dialekt" - men man kanske lägger något mer i begreppet i SR:s tävling, t ex ett trevligt och vinnande sätt att prata. Småländska är väl helt OK (det matas vi av i alla Emil-filmer), men min favoritdialekt är nog gotländska, med sina härliga glidande vokaler, ogenomträngliga dialektord (som sork, rabbis etc) och en lätt antydan om "Vi klarar oss, så här skall ingen fastlänning komma och tjauta!" - storm på Östersjön, fastlandet isolerat! Därefter kommer finlandssvenska. Göteborgska är ganska käck också (göteborgare LÅTER som scahblonen av dem - goa gubbar!), liksom "norrländska" (nå, man pratar litet olika på olika norrländska håll - tystlåtet, tryggt). Dalmål är oemotståndligt - man kan inte tror att detta folk som pratar så gulligt gång på gång gjorde uppror mot kungen! Gammal ekenskis-stockholmska (som hos cykelbudsfilmer med Åke Söderblom, eller Hoa-Hoa Dahlgren, Jerry Williams, m fl) är fin, när det pratas av de få som behärskar idiomet (på gränsen mellan dialekt och slangspråk, baserat på att hela tiden hitta innovativa metaforer). Men hamnar man någonstans i trakterna av Norrköping, då pratar de så att spårvagnarna spårar ur... (Ursäkta, ev norrköpingsbor.)

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
Gå med på SKRIVA! http://www.skriva.bravewriting.com
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravewriting.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe).