[SKRIVA] Re: Svensktalande i Finland?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 31 Oct 2008 12:30:54 +0100

From: pialindestrand@xxxxxxxxxxx
>Hm, läser de inte svenska i (skolorna i) Finland>längre?
>Är det inte ett sk tvåspråkigt land?
  Jo, man har svenskundervisning i finska skolor, vilket inte alltid är så
populärt. (Tvångs-svenska, pakkoroutsi, kallar man det.) Dock behöver den som
inte vill, och väljer bort svenska så tidigt som möjligt, inte läsa mer än tre
år (har jag för mig).
  De flesta finska fans jag känner talar svenska i en eller annan grad, en del
t o m perfekt (andra mindre än perfekt - men de brukar ha s k passiv kunskap,
så de t ex kan följa med en svensk som talar eller läsa en svensk text). Nu är
sf-fans inte ett genomsnitt av befolkningen, utan förmodligen mer språkligt
begåvade (då de har ett bokintresse).

>Sen kan man ju lägga till X hundra eller tusen>amerikaner som lärt sig svenska
>av någon>språkromantisk anledning.
>Svenska förfäder eller för att kunna läsa>Strindberg på originalspråket !
  Jag tror att antalet amerikaner som kan eller läser svenska inte är så många
tusen. (Absolut inte 100 000!) Amerikanska skolor har alltid varit dålig på
språkundervisning i allmänhet, och ett litet språk som svenska då i synnerhet.
De flesta amerikaner kan inget utländskt språk ö h t (inte ens spanska, som de
faktiskt *borde* läsa pga spanskspråkiga grannar och många latinos som
invandrat). De kan möjligen få en kurs i motsv gymnasiet (men det är då
frivilligt).
  Svenska torde de verkligt intresserade kunna börja läsa först i college
(möjligen då i t ex Minnesota, där det finns svenska invandrare).

http://imagine-msn.com/messenger/launch80/default.aspx?locale=en-us&source=wlmailtagline-----