[SKRIVA] Re: Svensktalande i Finland?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 31 Oct 2008 14:39:18 +0100

From: anders.lindberg@xxxxxxxxxxxxxx
> From: "pia lindestrand"
> De läser svenska i skolan. Men det är inte samma sak som att
> finnar i gemen kan svenska. Bara enkla glosor ibland.
  Nå, förvisso kan man stöta på det. Men min uppfattning är att finnar (med det
menar jag finsktalande, i motsats till finländare som är alla i Finland,
svensk- och finsktalande) faktiskt kan mer svenska än man tror. De är vanligen
bara för blyga för att använda svenska! Det sägs utomlands att svenskar är
tysta och inbundna - finländarna är det i än högre grad (de är som oss, men
litet mer så!). Därför vill de inte gärna tala svenska; de är rädda att göra
bort sig. (Men man märker att om man talar svenska i deras närhet så hänger de
med och förstår nästan allt.)
  Det är en intressant sak att en mycket tung del av den finländska
litteraturen utgår från de svenskspråkiga: Zacharias Topelius, J L Runeberg,
Tove Jansson, Märta Tikkanen, och många, många fler. Finsk kultur skulle vara
mycket fattigare utan finlandssvenskarna.

http://www.live.com/getstarted.aspx-----