[SKRIVA] Re: Svenska ockulta deckare

  • From: "Zenzat" <zenzat@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 20 Dec 2012 19:34:48 +0100

Rickard skrev att alla trådar löper till Swedenborg. Förvisso. Följande
ingår i en av mina texter. Jag citerar så att säga mig själv:

Swedenborgs inflytande har varit enormt. Här hemma hos oss kan man nämna
Carl Jonas Love Almqvist, Ivan Auguéli, Stig Dagerman, Vilhelm Ekelund,
Gunnar Ekelöf, Lars Gyllensten, Olof Lagercrantz, Sven Lidman, Aurora
Ljungstedt, Erik Johan Stagnelius och August Strindberg. Och det handlar
inte bara om författare. Listan över konstnärer, kompositörer, filosofer och
så vidare som inspirerats av Swedenborg kan göras hur lång som helst.

Hans internationella inflytande är närmast bedövande: Honoré de Balzac,
Charles Baudelaire, Alban Berg, Hector Berlioz, William Blake, Joseph
Brodsky, Elizabeth Browning, Robert Browning, Thomas Carlyle, Eric Coates,
Fjodor Dostojevski, Sir Arthur Conan Doyle, Ralph Waldo Emerson, Joseph
Sheridan Le Fanu, Gustave Flaubert, Benjamin Franklin, Wilhelm Furtwängler,
Johan Wolfgang von Goethe, Victor Hugo, Henry James, C.G. Jung, Helen
Keller, Martin Luther King Jr., George MacDonald, Czeslaw Milos, Oscar V de
Lubicz Milosz, Gérard de Nerval, Coventry Patmore, Edgar Allan Poe, Dante
Rosetti, Friedrich von Schelling, Arthur Schopenhauer, Arnold Schönberg,
Richard Strauss, D.T. Suzuki, Lord Tennyson, Charles Tulk, Paul Valéry,
Anton Webern, Walt Whitman, James Wilkinson och William Butler Yeats, för
att nämna några av de namnkunnigaste. Immanuel Kant var dubbelt påverkad av
Swedenborg. Först var han imponerad, sedan gjorde han tummen ner. Vad
beträffar faktasier var H.P. Lovecraft och Jorge Luis Borges inspirerade av
Swedenborg.

.Bertil