[SKRIVA] Svensk fantastikvåg i Kroatien

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 29 Aug 2012 22:43:14 +0200

Rubriken är kanske att ta i, då den kroatiska tidskriften Sirus B inte är
världens största (några 1000 ex eller något),men man är väldigt intresserade av
svensk fantastik. Förra årets vinnare i Fantastiknovelltävlingen, Susanne
Samuelsson, har pubbats av dem.  Jag träffade på deras medarbetare Danilo på
Eurocon förra året. Det visar sig att han kan svenska suveränt bra! (Han har
bott i Sverige.) Efter div kontakter fick de rätten till titelnovellen i Mord
på månen, min novellsamling, som Danilo nu har översatt och säger skall komma i
Sirius B innan årsskiftet. Att bli utgiven på kroatiska är inte så illa -
dessutom tycker jag att novellen "Mord på månen" faktiskt är ganska bra, bland
det bästa jag gjort.  Men mer. Danilo frågade mig om fler tips om svenska
novdellförfattare. Utöver vinnare i tävligen (som jag tipsade om, och Susanne
har redan varit med) tipsade jag om KG Johansson, Rickard Berghorn och John
Ajvide Lindqvist. Rickard har redan sagt att han fått en propå, sådet kan nog
komma mer svensk fantastik på kroatiska.  Men först kom Susanne. Och sedan
kommer jag. Och så fler. --Ahrvid
--
ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for all the
latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf,