[SKRIVA] Stockholms Internationella Seriefestival

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 19 May 2014 16:03:35 +0200

Man kallar det den 14:e festivalen i serien, men det stämmer inte riktigt. Jag
har för mig att det var 1997 det började, under namnet Fanzine Heaven
(inspirerat av att näraliggande Lava, på Kulturhuset i Stockholm, hade s k
fanzine workshops). Det blev senare Small Press Expo, för småförlag och
småtidskrifter, men eftersom seriedito syntes dominera bytte man för ett par år
sedan namn till Stockholms Internationella Seriefestival.
  Och jag har besökt alla, sedan starten i form av Fanzine Heaven. Jag har t o
m hållit föredrag om fanzineutgvning och en del år haft säljbord (för Zen Zat).
Besökte förstås senaste upplagan nu  helgen. Även om jag inte är någon seriefan
känner jag många i den svängen (inte minst Serietekets dynamiske chef
Kristiina, i salig åminnelse; död i cancer för ett par år sedan och mycket
saknad).
  Förutom att lyssna en stund på en panel som hette ungefär "Vart är
seriebranschen på väg?" gick jag mest runt säljborden, tog infopapper, pratade
med folk. En jag stötte på var Horst Schröder, han som i princip (via Epix, Pox
m m) startade den nya serievågen i Sverige. Man ser inte av honom så mycket
idag (kanske beroende på att medialandskapet helt förändrats då allt är
Melodifestival och Twitter), men han verkar vid god vigör och utger fortfarande
saker via Epix förlag (se t ex http://epix.se/blogg/).
  - Men det är svårt att få distribution, sade jag.
  - Det är omöjligt. Det FINNS ingen distribution, svarade Horst.
  Och det har han nog rätt i. Distrbutionsmöjligheterna för små utgivare är
försumbar. Han berättade f ö att han för ett par år sedan tillsammans med
John-Henri Holmberg planerade att utge en serie sf-böcker, som man kunde köpa
enligt något slags prenumeration. Men det hängde på att man kunde få ut en
folder tillsammans med SF-Bokhandelns katalog. Men SFB hörde nte av sig, så det
föll igenom.
  Vid ingången fanns högar med en del seriealbum/böcker som delades ut gratis
(från restupplagor, tror jag). Tog bl a ett par gamla nr av Galago och ett
minialbum av min gamle bekant Johan Wanloo, De äventyrslystna karlakarlarna, en
superhjälteserie i Johans oefterhärmeliga stil som verkar riktigt rolig. Säg
mig en sag, av sign Jason, verkar också bra - en ordlös, absurd serie om en
"fågelmans" äventyr. Fast Johan Wanloo såg jag inte, trots att jag gck flera
varv kring alla bord.
  Många hade godisskålar som uppehöll blodsockerhalten. En trend, tycker jag
mig märka, är svenska superhjälteserier. Det finns en tidskrift som heter
Svenska Super Serier, det utges antologier med udda hjältar i färgglada trikåer
från gamla Swedsko, osv.
  Helt plötsligt ropade någon "Du känner väl igen mig!". Den var Arina, som jag
bara ett par månader tidigare sett på Rumänska Kulturinstitutet när Dodo Nita
föreläste om rumänsk seriehistoria (se
http://scifiportal.eu/french-and-romanian-comics-in-focus-ahrvid-engholm-sweden/
 ). Hon utgav hans Tintin i Rumänien på sitt eget förlag pionier press (det
skall vara gemener). Nu har hon utgivit det uppmärksammade albumbet Felicia,
som dagarna innan var med i TV-nyheterna! Det är Sara Olausson som gjort en
serie om den romska tiggaren Felicia, som hon träffade på gatan och blev vän
med. Hon berättar om Felicias liv och serien på både svenska och engelska säljs
delvis till förmån för Felicia. Se t ex
https://sv-se.facebook.com/pionierpress?sk=wall&filter   Felicia själv och
seriens tecknare var också på plats.
  Smällde av en del bilder, och oroar mig för hur många timmar det skall ta att
tanka över dem till datorn med långsamma Bluetooth... Så förflöt i alla fall
ett par timmar. Stötte på en del bekanta ansikten, bl a Rasmus och Ola, och
ryggsäcken började kännas tung av gratisalbum och alla papper jag plockade på
mig. Festivalen var nog ganska lyckad, med ett späckat program (som jag bara
såg fragment av iofs) och säkerligen många tusen som kom på besök.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /