[SKRIVA] Dok-filmer? (Var: Varför tog Malik B...)

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 19 May 2014 18:23:39 +0200

Pia:
> 2007 gick  t ex Oscar för bästa dokumentärfilm till En obekväm
sanning av och med
> Al Gore.Innehållet i den filmen anser förmodligen
minst två herrar på  Skriva-listan
> är rena fantasier.
  Jodå, en utmärkt sf-film...
  Vi har också t ex Michael Moore som brukar vinna sådana där Gyllene Fallosar
med sina fantasy-kompileringar.
  "Looking for Sugar Man" gick i repris  helgen. Jag tycker den är sevärd.
  Jag tror inte ett ögonblick på att "all sanning är relativ". Men film är ett
ganska infotunt medium och man kan inte berätta allt. Det viktiga är att
huvuddragen är sanna. Denne Rodriguez var tämligen bortglömd (det var därför
han fick jobba som byggnadsarbetare), men ganska stor i Sydafrika, och så kan
man diskutera smådetaljer. Manus till en film på 1,5 timme upptar kanske 50-75
ganska glest skrivna sidor, och allt får inte plats.
  Sedan har vi det som kallas "dramadokumentärer", dvs fiktioner baserade på
verkligheten, där man ofta tar sig stora friheter. Och i slutet brukar det stå:
  "Baserad på en verklig historia. Vissa namn och händelser har dock ändrats.
  Ps. Inga djur dog inder inspelningen.
  Pps. Men en helstekt gris gick åt när filmteamet hade sin stora
avslutningsfest, men då var inspelningen klar..."

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /