[SKRIVA] Sociala konstruktioner

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 13 Dec 2012 14:49:33 +0100

Den 13 december 2012 12:37 skrev pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>:
> Däremot förstår jag inte vitsen med den där bloggen hr Berghorn håller på med
> nu och som han då och då promotar här på listan;"Vita kränkta kvinnor" eller
> om den döpts om till vita kränkta argbiggor.

Du anstränger dig bara blå för att undvika ta itu med de huvudpoänger
jag har och understryker med bloggen: att den svenska feministdebatten
har kört fast i sitt ensidiga perspektiv och kräver hegemoni. Som
exempel går det helt enkelt inte att på ett vettigt, intelligent sätt
diskutera ifall manligt och kvinnligt bara är en social konstruktion
eller inte.

Så mycket vet jag att det inte finns några empiriska bevis eller stöd
för att det skulle vara så; uppfattningen är en skrivbordsuppfinning.
Det som tidigare använder som experimentell bekräftelse på
konstruktionshypotesen har snarare blivit ett av de bästa belägget för
att psykologiska könsskillnader _inte_ är sociala konstruktioner. Jag
syftar på psykologen John Money, som på 1960-talet såg till att en
bebis som förlorat penisen genomgick ett könsbyte och sedan växte upp
och uppfostrades till flicka, där barnet själv inte hade en aning om
vad som skett. Money påstod i forskningsrapporter att hans experiment
var en strålande framgång, men i verkligheten ville barnet inte finna
sig i sin flickroll och mådde mycket dåligt. Efterhand avslöjades vad
som skett, och barnet har vuxit upp och återtagit sin rätta
könsidentitet.

Skandalen är välkänd i litteraturen, men förtigs naturligtvis numera i
feministiska kretsar. Det är enkelt att googla fram artiklar om detta
"John/Joan case", och här finns en dokumentär (tycks vara samma som
visades på SVT för några år sedan):
http://documentarystorm.com/dr-money-and-the-boy-with-no-penis/

/ Rickard