[SKRIVA] Re: Off topic+bok

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 13 Dec 2012 11:37:35 +0000

> From: robinkarlsson1@xxxxxxxxx
>
> För det första berodde mitt inlägg absolut inte på att jag vill tysta någons
> åsikter, jag tyckte bara att din och Pias "diskussion" var väldigt tröttsam i
> och med att det verkade som att ni mest ägnade er åt illa förtäckta attacker
> på varandra. För det andra är det aldrig någon som har förklarat några
> "villkor" för denna lista för mig, så ursäkta om jag har missat några av era
> informella beteenderegler. Jag gick med i listan för att jag är intresserad
> av litteratur i allmänhet och fantastik i synnerhet, inte av tröttsamma
> [...]
TRÖTTSAM PROLOG/FÖRKLARING:Ursäkta om det kvinnliga inslaget i diskussionen om
kvinnor blev för tröttsamt -nej, jag är inte kränkt :)Jag beundrar Rickard
Berghorns arbete med -tyvärr numera nedlagda- tidskriften Minotauren och
förlaget Aleph, mycket bra, snyggaoch intressanta verk.Däremot förstår jag inte
vitsen med den där bloggen hr Berghorn håller på med nu och som han då och då
promotar här på listan;"Vita kränkta kvinnor" eller om den döpts om till vita
kränkta argbiggor.Jag väljer att inte bli arg utan ta det som just något
vitsigt, kvinnor kan inte få av skruvlocket på burkar, hahakvinnor på
1800-talet som ville ha rösträtt var fula och ville slå poliser, hehehe ....
Hr Berghorn skrev något om kvinnlig fåfänga, att de håller på mer med sitt
utseende än män.Och det stämmer ju i vissa fall - kanske i synnerhet kvinnor
som inte vill bli sedda som manshatande, fula, äckliga feminister -Katrin
Zytomierska t ex- Det händer även att mänuttalar att de vill att deras
respektive av kvinnokön tänker på sitt utseende. Vilket heltosökt leder in på
begreppet troféhustru och  OM NY BOKAnders Fagers nya bok "Jag såg henne idag i
receptionen"Huvudpersonen är nämligen som en "troféhustru" åt en äldre man (hon
är 28 han 51)Cornelia Karlsson är fotogenisk fast för kort för att bli "riktig"
modell, hon gör grimasermot kameran och reklam för apoteksprodukter och lite av
varje när hon inte ärför drogad.Hon och 51-åringens gemensamma intresse förutom
droger är det ockulta. Det är en skräckbok även om jag inte blir så skrämd (en
recensent på Aftonbladet ellerExpressen skrev att han fick mardrömmar av
boken)Nu har jag inte läst Fagers uppmärksammade svenska kulter och uppföljaren
samlade svenska kultermen jag har läst att en del av personerna i de
novellsamlingarna finns med i den här nya boken.Man skulle kunna se den här
boken som en novellsamling också fördet handlar inte bara om Cornelia Karlsson,
i en del kapitel är hon inte alls med.Plötsligt är vi med en figur som heter
Fredman och det är krig i Skåne och kungen heterKarl X Gustav, exdrottning
Kristina sitter nere i Rom och läser ockulta böcker.H P Lovecrafts krälande
kaos kommer krälande mest hela tiden, försöker tränga in ivår värld och viskar
till Cornelia Karlsson, terrorister och mentalpatienter. Talar om vad deborde
göra......En trevlig bok.