[SKRIVA] Re: Snygga och bra bokomslag urban fantasy

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 10 Jul 2012 18:31:11 +0200

Eva H:
> Är på jakt efter snygga och bra omslag till nutida urban fantasy böcker.
> Har ni tips om omslag som ni tycker om?
  Ett tips kan vara att göra bildsökning i Google. Man kan mata in t ex "Urban
fantasy" och book och trycka på bilder (eller images) och då får man upp
bilder, inkl bokomslag. Där kanske bra omslag kan återfinnas.
  Tycker f ö att "urban fantasy" är ett tvetydigt begrepp. Om något är "urbant"
är det kopplat till stad, civilisation - och vetenskap och teknik. Det blir
alltså mer science fiction där man månne stoppar in en del magi.
  En annan synpunkt är att jag finner bokomslag numera mycket tristare än för
några decennier sedan! De är så "perfekta", airbrushade i många fall, ibland
nästan fotorealistiska. Det saknas själ. Gamla pulpomslag var i någon mening
klumpiga, men de sprudlade och hade karaktär. Eller jämför bara dagens
deckaromslag (ofta photoshopade foton bara, avsedda att vara "konstnärliga")
med Manhattanböckerna! Jösses vilka omslag Hegeland gjorde!

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) - och delta i
FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN, info www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang:
"stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE
i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)