[SKRIVA] Re: Smart periodisk tabell

  • From: "Robert Andersson" <70264andersson@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 7 Jul 2014 14:31:52 +0200

From: "Ahrvid" <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
>  Men jag får erkänna att jag inte kommit några djupare analytiska insikter på
> spåren. Ett skäl kan vara att historier som funkar
> kan funka av *många* olika anledningar; en formell beskrivning kan bara täcka
> *ett skäl* till att en story går i hamn. Den bästa
> allmänna beskrivningen är bara något i stil med:

Att skriva är något man gör, d v s en aktiv handling. Att analysera... Det är
förmodligen något som leder bort från "det aktiva".
Funderat mycket på omvandling av fakta till grafik och olika metoder för det,
men det har aldrig varit till hjälp och jag tror inte
att det hjälper någon särskilt mycket vid mindre projekt. Det är nog bättre att
koncentrera sig på att faktiskt göra något än att
analysera fram vägar till det hela. Mindmaps tycker jag är oerhört intressanta
som metod t ex, men jag har aldrig haft någon nytta
av en sådan representation. Det är mer som tankexperiment som det har sitt
värde för min del. Däremot om det rör sig om verkligt
komplexa projekt, då tror jag grafisk representation kan ha ett mycket stort
värde. Men på den nivån är man inte när man skriver...
Möjligtvis om man programmerar eller gör en avancerad hemsida. (Då ska den vara
riktigt avancerad).

MVH:
Robert