[SKRIVA] Re: Smart periodisk tabell

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 5 Jul 2014 17:01:17 +0200

Robert:
> Hmm... Intressant framställning. Testat några av de där metoderna
själv och trodde det var obskyra
> påhitt från min sida. Visste inte  att de redan var kända och redan användes.
  Hm, jag har länge själv varit intresserad av, vad skall man kalla det,
symbolisk/grafisk representation av element i en novell, t ex intrigen. Vi har
t ex den "dramatiska stegringskurvan" som ibland förekommer i
how-to-write-böcker (en sågtandad, stigande kurva som visar hur hjälten mötet
hinder, det ena värre än det andra och i slutet en jätteuppgörelse.
  Men jag får erkänna att jag inte kommit några djupare analytiska insikter på
spåren. Ett skäl kan vara att historier som funkar kan funka av *många* olika
anledningar; en formell beskrivning kan bara täcka *ett skäl* till att en story
går i hamn. Den bästa allmänna beskrivningen är bara något i stil med:
  1. Hjälten har något mål att uppnå, något att sträva mot.
  2. Det finns hinder för att uppnå det.
  3. Hjälten övervinner hindren.
  (Hindrens antal beror på hur lång och komplex historien är; hindrens art
beror bl a på vilken genre det är. Är målet att överleva och hindret
dödsprogrammerade robotar är det sf. Är målet att avslöja mördaren och hindret
att mordet verkar omöjligt, i ett slutet, låst rum, är det en deckare. Osv.)
  Den som har intressanta förslag på formella beskrivningar av noveller får
gärna sjunga ut...!

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /