[SKRIVA] Slutet på historien?

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 14 Nov 2007 18:59:08 +0100

Var det någon på SKRIVA som försökte bidra med novell till TV-programmet "Slutet på historien"? (Säg gärna till i så fall.) Jag läste novellinledningarna och funderade på saken, men valde att hoppa över.

  Det kändes helt enkelt inte inspirerande.
Och skälet är upplägget blev alldeles för begränsande. De "etablerade" författarnas novellinledningar var ju jättelånga, och det medförde två saker: 1) med så långa inledningar passade de på att bygga upp relativt krångliga scenarios och intriger, som man faktiskt blir rätt instängd i; 2) med långa inledningar hinner de också att etablera en distinkt stilistik, vilket också låser in en, då man får mindre armbågsutrymme att utveckla en egen stilistik på. Ramarna kändes alldeles för tighta. Det hade varit bättre med betydligt kortare inledningar, så att man hade något att jobba med. Nu blev uppgiften mer att försöka städa upp en intrigröra som de kokat ihop (och i en del fall verkade författarna nästan ha njutit av att röra till det så mycket som möjligt!). Första programmet gick igenom de deltagande inledningsförfattarna. Jag undrar hur programmet utvecklas. Jag skulle gärna se program som har tips om hur man skriver, snarare än att bluddra alltför mycket om de olika bidragen (som man själv ändå inte har skrivit och därför inte bryr sig om). Vi får väl se hur det blir. 80% av dem som lämnat bidrag (vilket lär ha varit över 2000 bidrag) sades f ö vara kvinnor.

--Ahrvid

Ps. Den som skrev ihop ett bidrag får gärna posta det här på listan!

--
ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!