[SKRIVA] Skriva på engelska

  • From: "Tora Greve" <tora.greve@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 5 Dec 2015 11:28:53 +0100

För att kunna ett språk bra måste man bo i landet där det talas. Jag ville
lära riktig engelska, därför talade, tänkte och skrev jag på engelska då
jag bodde där. Jag har bott både i England och USA. Jag ville lära riktig
svenska då jag flyttade till Sverige, därför skriver jag på svenska här.
Då jag skrev manus till Philosopher’s Stone hade affront anlitat en
redaktör. Jag skrev på engelska, och affront tyckte jag borde skriva på
amerikanska. Men redaktören tyckte miljön var så brittisk att han ville ha
manuset på engelska. Bara små ändringar gjordes. Ska jag börja satsa på
allvar på engelskan igen, får jag nog bosätta mig tidvis på ett ställe
där engelskan är modersmål. Någonstans i Karibien, kanske? Jag vill ha det
varmt. Australien? Där har jag varit några gånger och har släkt.
Tora.
-----
SKRIVA - sf, fantasy och skräck * Äldsta svenska skrivarlistan