[SKRIVA] Re: Sf-tankar om skolan

  • From: Anna Svensson <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 27 Sep 2011 07:49:53 +0200

Den 26 september 2011 21:38 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> Ang skoldiskussionen kan det vara en idé att spekulera litet om skolans
> framtid à la science fiction.
>
> * I en del sf-berättelser har det spekulerats om nya högteknologiska
> inlärningsmetoder. Det kan handla om t ex "hypnoinlärning". Det kan handla
> om att försättas i något slags trance varvid nya kunskaper inhämtas från en
> hypnokudde. Eller något sådant. Eller kanske ta ett "läropiller". Ät det
> här, så kan du finska i morgon! (Högst orealistiskt, men har förekommit i
> TV-reklam.)

Då finner jag i så fall Matrix-varianten med att helt enkelt "tanka in"
kunskapen i hjärnan mer realistisk. En annan variant jag gillar är den från
Xenogenesis-serien, där utomjordingar på en genetisk nivå modifierar
människornas minne så att de minns allting som de lär sig - någonting som
till huvudpersonens sorg utraderar behovet av att skriva ner saker och föra
vidare en skriftlig tradition. En muntlig tradition, hur perfekt den än är,
torde vara mer sårbar.

* Datorer kommer att bli *ännu* viktigare. De kan användas på så många olika
> sätt i undervisningen: infosökning, demonstration av fenomen, kreativt
> skrivande, t o m delvis som ersättning för lärare. (Vad händer om man
> kopplar ihop en dator med en hypnokudde?) Datrorer kan med fördel nyttjas
> för distansundervisning och skolböcker lär komma på läsplattor.

Jag tror att man bör närma sig datorn med viss försiktighet i den här
funktionen. Ja, den kan ersätta vissa onödiga saker (t.ex. är det viktigare
idag att man tränar på att skriva bra och snabbt på ett tangentbord än att
man lägger hundratals timmar på att träna skrivstil - ingen bryr sig om din
handstil längre), men samtidigt vill vi undvika miniräknareffekten. Även om
miniräknare än skitbra så har de inte eliminerat behovet av att kunna räkna
i huvudet.

> * Nya ämnen man kommer att behöva lära sig dyker säkert upp. Ämnet
> "datorkunskap" fanns väl i princip inte förrän, säg, mitten av 80-talet.
> Vilka andra ämnen får vi? Vilka försvinner? (Behöver vi slöjdämnena?) Själv
> vill jag gärna se mer matematik och naturvetenskap. Kanske kommer ämnet
> nanoteknik in i ämnena kemi och biologi?

Slöjd ska inte underskattas - en dag skaffar man sig hus eller lägenhet och
då är det svinbra att ha en grundläggande träning i hur hammare och spik
samverkar och hur man borrar ett hål eller tapetserar en vägg eller hur man
syr en gardin. Jag skulle också gärna se mer matte och naturvetenskap -
matte är oerhört grundläggande och barnen ligger väldigt mycket efter idag
kunskapsmässigt.

> * Om vi betraktar den *nära* framtiden (längre bort liggande framtid går
> inte att överblicka) tror jag friskolorna fortsätter (troligen dock med
> försök till reformer som kan såla bort odugliga lycksökare), betygen får
> ökad vikt, lärarna får troligen (som de önskar) högre status och *något*
> högre lön, vi får mer av yrkesskolor (praktisk utbildning som mer direkt
> leder till jobb är en god idé).

Jag är skeptisk till om man lyckas höja statusen genom de åtgärder som nu
ligger i röret. Jag tror inte att det ändrar någonting i praktiken. Det som
måste ändras för att ge mer status är att man ställer högre kunskapskrav på
eleverna och centrerar undervisningen mer kring läraren. Jag skulle gärna se
att man använde mer av en universitetsmodell på gymnasiet där man hade
föreläsande professorer med hög status, och lät detta kompletteras av
laboranter med lägre status, t.ex. kunde det fungera så att två eller tre
klasser tillsammans lyssnade på en matteföreläsning en lektion och sedan
gick till separata klassrum för att räkna tillsammans med sina laboranter.
Jag tror att en "karriärsstege" inom läraryrket är det säkraste sättet att
uppnå högre status och mer attraktivitet. Om man kunde börja som laborant
och fortsätta till adjunkt eller professor med mer ansvar och andra
arbetsuppgifter istället för att vara "lärarjävel" med samma uppgifter hela
sin karriär så skulle det nog bli mer attraktivt.

Jag tror också att betygsskalan måste få fler steg så att man bättre kan
mäta elevernas prestationer, och att betygen borde gå ner redan till första
klass. Om man får betyg redan från början så upptäcker man problem tidigare,
samtidigt som man avdramatiserar betygen i elevernas ögon. Det blir då en
naturlig del av varje skolår, istället för en klumpöverraskning när det är
för sent att göra något åt det.

/Anna