[SKRIVA] Sf-kanal på TV4?

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 26 May 2007 21:01:48 +0200

(Saxat ur Dagens Media. Se kommentarer sist. --AE)

"TV4 kan starta
science fiction-kanal

Personer i tv-branschen misstänker starkt att TV4 ska starta en science fiction-kanal. Detta eftersom TV4 har köpt upp stora mängder science fiction-program den senaste tiden. Enligt uppgifter till Dagens Media dammsuger TV4 marknaden på science fiction. Många drar slutsatsen att innehållet ska placeras i en renodlad science fiction-kanal. - Vi köper en massa program hela tiden, men det är inte läge i dag att köpa program för en specifik kanallansering, säger Johan Kleberg, tillförordnad chef för nya kanaler på TV4. ... Vi har många idéer men ingen idé har kommit längre än någon annan. ... Enligt tidningen Cafés tv-blogg, som drivs av redaktionschefen Markus Kylén, ska TV4 starta två nya kanaler under 2008, och därmed växa från åtta till tio kanaler.
Johan Kleberg vill inte bekräfta uppgifterna.
- Vi kollar på flera möjliga nya kanaler men vi har inte kommit så långt att vi har fattat några beslut."

AE här: Notera att en av de högre hönsen på TV4 är den gamle sf-fanen Malte Andreasson (bror till f d riksdagsledamoten Martin A). Det kan vara ett skäl till att TV4 köper in mycket sf, MEN man har ju redan många kanaler och lär ju enkelt kunna fördela sådant material på de kanaler man har utan att behöva starta en sf-kanal. TV4 har alltid visat mycket sf. Jag skulle tippa att enbart TV4 Vanilj de senaste fem åren haft typ 20-25 sf/fantasyserier. Något kallat Sci-Fi Channel skulle för ca 10 år sedan (jag var aningen inblandade, litet i kanten) starta en renodlad svensk distribution (med svenska textremsor osv - jag hjälpte till att översätta deras PR-material). Det gick inget vidare. Såvitt jag förstår lyckades man aldrig få större kabeldistributörer att ta upp kanalen. Att Sci-Fi Channel, som ändå är väldig välkänd internationellt, misslyckades i Sverige kan ju tala emot att TV4 skulle fundera på något liknande. Tyvärr lär väl en eventuell svensk sf-kanal få heta något i stil med "sci-fi", en beteckning för sf-genren som alla shanna fans bör avsky. (Skälen för har tidigare varit uppe på SKRIVA.) I just Sverige lär det bli extra svårt att starta något kallat t ex "TV4 SF", därför att Svensk Filmindustri skulle portestera. (Men man kunde ju kalla't något annat! TV4 Rymd, TV4 Framtid eller något - bara INTE "sci-fi"!)

--Ahrvid

Ps. Sänder CC: av denna postning till just Malte, för ev kommentarer...

--
ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!