[SKRIVA] Re: Sf-författare varnar (förtydligande)

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 02 Mar 2015 14:04:53 +0100

Jag skrev:

>Anledningen till att de sistnämnda problemen tonas ned
>är förstås den underförstådda verenskommelsen att man
>inte vill skapa onödig oro (lågintensiv panik) bland
>allmänhet, media och politiker

Detta gäller uppenbarligen inte de irrationella och upplysningsmässigt
efterblivna muslimerna som jag nämner; men det finns något arrogant förringande
i attityden mot dem, att hur jobbiga och hotfulla de än är så gäller det bara
att uppfostra dem med ännu mer provokationer och bepinkningar i form av hån och
muhammedkarikatyrer. Mitt i härvan är detta en trösterik tro för det
västerländska ljusets bärare. Insikten att IS och andra islamistiska
terrorister mycket väl vet vad de sysslar med och vill åstadkomma, och gör det
med kall beräkning likt någon västvärldens historiska krigshetsare, är för
skrämmande för att riktigt ta till sig. Ahrvid, Vilks & Co fjantar sig med att
tro att det _verkligen_ skulle handla om "yttrandefrihet", vilket det givetvis
inte gör.

/ Rickard

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).