[SKRIVA] Re: Saga Torstensson

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 7 Oct 2013 02:08:31 +0200

Rickard:
> Jag är inte riktigt imponerad av förlagets hemlighetsmakeri och mystiska
> dimmor. Dessa 100 000 måste väl beskattas, och om man har en god kundkrets
> och tjänar 70-100 kr per såld bok är man snart uppe i summan (deras
> inbundna och häftade böcker kostar 140-180 kr). Om det skulle innebära att
> avslöja författaridentiteten om någon mottar stipendiet faller ju hela
> reklamgrejen.
  Stipendier är skattefria så länge de är av engångskaraktär.  Men en rimlig
förklaring till att Mörkersdottir (som är ett mycket litet förlag) ställer sig
skeptiskt till propån om stipendium från Bonniers, kan ju vara att man
realistiskt bedömer chanserna att få något stipendium som mikroskopiska. Det är
inte den typen av böcker, av den typen av författare, från den typen av förlag
som brukar få bonnierska stipendier.  Själv bryr jag mig inte om
hemlighetsmakeriet. Det skall vara något i stil med Bo Baldersson för att jag
skall hetsa upp mig.

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /