[SKRIVA] SV: skriva Digest V5 #226

  • From: "Styffe Ylva " <Ylva.Styffe@xxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 18 Aug 2011 08:10:57 +0200

Missa inte Stockholm Zombiewalk i helgen. Samling vid Observatoriekullen
klockan 13:00 för alla som vill delta eller om man vill fota alla innan tåget
drar igång. Sedan kommer tåget gå genom Drottninggatan, Västerlånggatan och
Götgatan för att avslutas i Fatbursparken. Sedvanlig efterfest i Tanto för den
som vill.

Date: Wed, 17 Aug 2011 10:32:33 +0200
Subject: [SKRIVA] Re: Annas citat
From: Anna Svensson <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>

Den 16 augusti 2011 14:47 skrev pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
:

> Pia.
> KONSEKVENT

> Nej, Anna, dina inlägg handlar i grunden om förakt för svaga och sjuka.  Du
> antyder
> att "somliga" använder sig av trygghetssystemen för att de är lata
> parasiter som du ju
> nu också skrev. Lata som inte ids skola om sig.
> "Diabetikern" är en symbol för alla sjukskrivna.

Nej, diabetikern i det här fallet (som du lyfte ur sitt sammanhang) är INTE
en symbol för alla sjuka. Diabetikern i det här fallet var ett överdrivet
och extremt exempel för att illustrera en princip: att sjukdom inte
automatiskt medför avsaknad av arbetsförmåga, och att det därför vore
orimligt att förutsättningslöst sjukskriva eller förtidspensionera alla som
får en sjukdom utan att ställa krav på motprestation. Jag föraktar inte
svaga och sjuka - jag anser att systemet måste ställa rimliga krav på
individen. Du tolkar fortfarande detta som fan läser bibeln. Varför tror du
att mitt exempel med diabetikern skulle representera alla sjuka? Om du
slutade lyfta delar av diskussioner ur sitt sammanhang skulle du kanske
förstå andra bättre.

> För övrigt finns det diabetiker som
> blir blinda av sin diabetes exempelvis. De lär ju få
> skola om sig kanske, om de t ex kör taxi.

Jo, men i så fall så finns det ju andra följdproblem än bara diabetes i sig
och då blir det en mer komplicerad sjukdomsbild som man måste ta hänsyn
till. I det fallet så är problemet blindheten och inte diabetesen i sig. Det
finns väldigt få jobb som blinda kan utföra och en person som blir blind ska
mycket möjligt helt rimligen bli förtidspensionerad. Diabetes i sig är inget
hinder för att arbeta - blindhet är ett hinder.

> Och under en omskolning lär de ju uppbära någon sorts omställningsbidrag.
> Om nu inte den enskilda individen, som fått sin tillvaro sönderslagen av
> sjukdom, förväntas
> att själv finansiera sin omskolning med privata medel.

En kombination, skulle jag säga. Bara för att man har förlorat förmågan att
utföra ett specifikt jobb så betyder det inte att man behöver hjälp. Låt oss
säga att en 20-årig pianist tappar känseln i ett lillfinger och därmed inte
kan spela piano på proffsnivå längre. Han väljer då istället att utbilda sig
till ekonom. Är det rimligt att skattebetalarna ska stå för hans
universitetsutbildning, medan hans jämnåriga klasskamrater får bekosta sina
egna studier? Nej, det är inte rimligt. I det fallet så skulle jag säga att
jag förväntar mig att den här killen själv finansierar sin omskolning med
privata medel.

Det jag tycker att skattebetalare ska stå för via en omställningsförsäkring,
det är absolut inte universitetsstudier, utan enklare kurser såsom
datakurser, truckkörkort, utbildningar i affärssystem eller liknande, helst
i samarbete med något företag. Högre studier anser jag att man (som idag)
får finansiera själv.

Hur anser du att det borde vara?

/Anna

------------------------------

Date: Wed, 17 Aug 2011 11:25:54 +0200
Subject: [SKRIVA] Re: skriva Digest V5 #225
From: Roger Magnusson <s031720@xxxxxxxxx>

"Redan första gången jag nämnde föräldraförsäkringen angav jag skäl till
varför jag tyckte att det kunde finnaspositiva bieffekter med en delning:Jag
förstår inte riktigt varför så många blir SÅ upprörda över diskussionen att
föräldraförsäkringen borde delas mellan föräldrarna och att det skulle vara
så integritetskränkande att "staten" lägger sig i. En delning skulle
underlätta för alla pappor som egentligen vill vara hemma och ta hand om sin
avkomma några månader men känner sig tvungna att vara kvar på jobbet för att
inte betraktas som omanliga eller för att arbetsgivaren inte vill ge ledigt.
Det skulle underlätta för alla mödrar som vill försörja sig själva och sin
familj att få göra det, idag räknar ju vissa arbetsgivare med att kvinnor i
fertil ålder kommer att vara borta från arbetsplatsen ett eller ett par år
och vill därför kanske inte anställa kvinnor som kan bli mödrar.Det var i
huvudsak också en fråga. Varför är det SÅ upprörande att ens föra detta på
tal?"
+
Det är en möjlighet som pappor och mammor redan har, vi lever inte 1950 och
antalet arbetsgivare som hindrar män från att vara pappalediga (vilket är
olagligt) eller låter bli att anställa mammor för den eventuatlitet att de
skall bli gravida någon gång i framtiden(vilket är olagligt) är försvinnande
litet. Det är nästan så ovdikommande att det är bisarrt att använda som
argument.

Jämför det med alla de familjer som påverkas av en inskränkande lag om
tvingad delning och får mycket lägre ersättning och flexibilitet. Ett par
vänner till mig har nyligen fått barn, bägge studerade men han hoppade av
för att istället ta ett heltidsjobb för att kunna försörja familjen. Det
hade fullständigt förstört deras möjligheter att behålla barnet om de
tvingats dela på ledigheten, och jag ser inte vad det har med jämställdhet
att göra; bägge gör vad de behöver göra för att få situationen att fungera
(att det blev han som tvingades hoppa av studierna beror på de starka
rekomendationerna att mamman ammar barnet de 6 första månaderna = mer eller
mindre obligatorisk mammaledighet), en exakt jämn fördelning hade inte
hjälpt dem, och inte hjälpt någon annan. Framförallt; 50/50 ratio man/kvinna
har inte med jämställdhet att göra i någont sammanhang, det är bara ett
statistiskt mått, eller sk falsk eller statistisk jämnställdhet. Äkta eller
så kallade kvalitativ jämställdhet handlar alltså om varje individs lika
möjligheter, plikter och rättigheter oavsett kön.

Om du har ett så stort patos för jämställdhet, så finns det ju mycket större
orättvisor inom kärnfamiljen än problemet att om folk får välja själva så
väljer de fel.

Hur kommer det sig t.ex. att pappor inte tillerkänns förrän mamman skriver
på faderskapspapper, varför har han inte rätt att kräva faderskapstest på
samma vis som hon har (om han skulle förneka sitt faderskap)? Hur kommer det
sig att barnbidragen automatiskt utställs till modern och bara om hon
tillåter det så får han tillgång till de pengarna? Hur kommer det sig att
män förlorar 90% av alla vårdnadstvister? Bara några av de ickejämställda
orättvisor du skulle kunna kämpa för att motverka. Vilket parti på
vänsterkanten arbetar aktivt med de här frågorna förresten, de som sägs
ligga så i framkant inom jämställdhetsarbetet?
+

"1. Anna och några till anser att det är NATURLIGT att mamman tar ut större
delen av barnledigheten. För NORMALA kvinnor tycker om attta hand om späda
barn, något oklart hur länge men i varje fall så de länge de själva VILL. 2.
Att på något sätt verka för eller önska ökad jämlikhet i yrkeslivet och när
det gäller möjligheten att vårda yngre barn, är detsamma somatt förespråka
ett GENUSTEORETISKT SOCIALT EXPERIMENT för att tvinga fram en NY ONORMAL
MÄNNISKOTYP."

Om du avser mig så är det en halmgubbe av stora mått. Det är en klassisk
härskarteknik att till inom jämställdhetsdebatten att beskriva kritikerna
som de där förhatliga biologisterna; ett slött personangrepp när argumenten
tryter. (vilket de ofta gör eftersom radikalfeminismen pendlar mellan att
vara irrationell och fullständigt vansinnig.)

Det ironiska för mig när jag deltar i den typen av debatter är att jag:
1. Inte är biologist. Vi är biologiska varelser i en social kontext, det är
en självklarhet.
2. Politiskt är jag vänster på skalan  i klassisk bemärkelse, jag anser att
solidaritet och (reformat) klassutjämning (t.ex. resursutjämning genom
relevanta bidrag) är viktigt för allas och samhällets bästa. Men
vänsterfeminismen är fullständigt rabiat. Den är kunskapsföraktande,
irrationell och påminner på många sätt om den marxistiska rörelsen under
70-talet, samma cirkelargument, samma förkärlek till personangrepp och
halmgubbar istället för fakta. Lägg på det att vänsterfeminismen gladeligen
offrar arbetarklassmän till förmån för medelklasskvinnor så blir det ju
uppenbart att det inte finns mycket att välja på för en jämställd man med
vänstersympatier.
+

"Jaha, tack, då vet jag det. Jag yrar inte om de små, blå fantasifigurerna,
jag tycker faktiskt att det skulle vara intressantare att fåveta om någon
har en åsikt om varför det bara finns en (1) kvinnlig sådan, än ytterligare
variationer på temat social ingeniörskonstär förkastlig och naturliga mödrar
och deras rättigheter."

+
Kanske för att de skapades 1958? Kan du förklara för mig varför det inte
finns några killar in "powerpuff pinglorna", "my little pony" och i "Witch",
och sedan på vilket sätt detta är relevant?
+

"Det är så klart inte viktigt för mig personligen om alla föräldrar delar på
sin föräldraledighet i exakt lika många dagar. Jag tyckerdet vore en bra
PRINCIP att sträva efter av de skäl jag angett (kvinnors sämre löner,
pappors rätt att få uppleva sina barns barndom)Men det kan ju ALDRIG
instiftas lagar som TVINGAR någon att ta ut ledighet. Det finns en rätt till
ledighet och det är frivilligt att ta ut den.
Det är mina sista ord i den här saken. Jag kliver ur sandlådan s a s."

+
Jag tycker att det skulle vara en DÅLIG princip att sträva efter att offra
människors möjlighet att göra det som bäst för dem bara för att tvinga fram
en fördelning som är politiskt trendig men i övrigt meningslös. Elefanten i
rummet som du vägrar se men i vars lort du står är att EN EXAKT FÖRDELNING
AV FÖRÄLDRARLEDIGHETEN ÄR MÖJLIG REDAN IDAG. Om det nu finns familjer som
väljer att inte göra så för att det inte är det bästa för dem, så är det
deras val. Varför skulle det inte vara det?

------------------------------

Date: Wed, 17 Aug 2011 14:06:33 +0200
Subject: [SKRIVA] =?ISO-8859-1?B?UmU6IFtTS1JJVkFdIFJFOiBbU0tSSVZBXSBSZTogW1NLUk
From: Anna Svensson <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>

Den 16 augusti 2011 15:05 skrev pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
:

> ja,
> själva
> högavlönade?
> en
> tvingas
> >

> För att det är viktigt att alla individer kan försörja sig själva.

Pia, när man väljer att ingå äktenskap eller leva under äktenskapliga
förhållanden (t.ex. registrerat partnerskap / samboskap / whatever) så tar
man tillsammans ett aktivt beslut att dela på sina liv - att bo tillsammans,
att leva tillsammans, att betala räkningarna tillsammans, att ta ansvar för
barn tillsammans. Menar du att du totalt och fullkomligt förkastar idén med
en gemensam familjeekonomi, så till den grad att du vill omöjliggöra för
människor från att arrangera sin vardag på det sättet? Menar du att det är
någon slags universell sanning att det är viktigare att var och en har en
egen inkomst, trots att man delar på ekonomin, än att familjen har en bra
inkomst totalt?

Vad som är viktigt för individer är upp till dem. För mig är det underordnat
att jag kan försörja mig själv 100% av tiden, eftersom jag lever i ett fast
förhållande där vi delar på medgång och motgång. Det finns perioder när jag
har varit arbetslös och han har arbetat, och tvärt om. Vi lever tillsammans
och vi väljer själva hur vi arrangerar vår gemensamma ekonomi. Vi är vuxna
individer och vi ansvarar själva hur vi lägger upp våra gemensamma konton -
det behöver inte du diktera.

> Du tycker ju inte att det är så viktigt om en kvinna inte får optimerad
> lönesättning
> om hon väljer att vara hemma i 18 månader eller 18 år med sina barn.

Du, om den kvinnan blir lycklig av att vara hemma i 18 år med sina barn så
är jag innerligt glad för hennes skull. *Det viktiga i livet är väl ändå att
man lever lyckligt, inte att man samlar på sig så mycket pengar som möjligt?
Det tycker jag i alla fall, men du verkar vara mer inne på att den som har
mest pengar när man dör vinner. *

Försök att förstå att investeringar i karriären och investeringar i familjen
är två olika saker som kan göra människor lyckliga på olika vis. Försök att
respektera att vissa faktiskt kan bli lyckligare av att leka med sina barn,
och att vissa faktiskt kan tycka att det är värt att offra några hundringar
i pensionsinkomst för att istället ha älskade och uppmärksammade barn som
besöker dem varje dag. Gå till ett ålderdomshem och fråga en slumpvis
gamling om han/hon hellre vill ha tvåhundra spänn mer i månaden eller besök
av sin familj varje dag. *Pengar är inte allt, Pia. *

> Men lönen spelar roll för ensamstående mödrar och deras barn.

Javisst gör den det. Den spelar roll för ensamstående pappor också, och för
pappor som betalar för vårdnad och knappt får träffa sina egna barn, men de
kanske inte räknas i den rabiata feministens värld?

> Och är det inte ett problem om yngre kvinnor inte blir anställda för att
> den
> presumtive arbetsgivaren oroar sig för att de en gång i framtiden kanske
> ska försvinna från arbetsplatsen ett eller två år?

Jag anser att det är de yngre kvinnornas uppgift att marknadsföra sig
själva. Sist jag blev arbetslös var jag 29 år. Tjenare, tänkte jag, jag är
kvinna på 29 år och har inga barn, vilken arbetsgivare kommer att vilja
anställa mig? Alla kommer ju att fatta att jag kommer att bli på smällen
snart. MEN sedan tänkte jag till och valde bort formuleringen "Hej, jag är
en tickade livmoder som älskar barn och snart ska gifta mig med min sambo"
från mitt CV. Istället valde jag ut ord såsom ekonom, flexibel,
problemlösare med driv, pratar japanska... du vet, det vanliga. Jag pratade
bra för mig själv och det tog lite drygt en månad innan jag fick en ny
anställning.

Problemet är att kvinnor TROR att det där med den tickande livmodern är
något slags problem. I själva verket så är det inte så problematiskt som man
tror och allt fler arbetsgivare blir allt bättre på att hantera
mammaledigheter. Det hjälper också att konsult- och bemanningsfirmor går
bra, så att det är lättare att hitta bra vikarierande personal med minimal
ansträngning.

Jag tror att du överdriver problemet, Pia, eller fokuserar på fel problem.
Problemet är inte att arbetsgivarna sätter sig på tvären, utan att kvinnorna
inte tror tillräckligt mycket på sig själva och inte klarar av att
marknadsföra sig på rätt sätt. Det är problem som man inte blir av med genom
att hyfsa till den feministiska statistiken.

/Anna

------------------------------

Date: Wed, 17 Aug 2011 14:42:56 +0200
From: Anna Svensson <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>

Den 17 augusti 2011 11:25 skrev Roger Magnusson
> [...]
> (att det blev han som tvingades hoppa av studierna beror på de starka
> rekomendationerna att mamman ammar barnet de 6 första månaderna = mer eller

Ja, de första 6 månaderna måste man nog räkna som i praktiken vigda åt
mamman. Även om det kan finnas undantag så måste man räkna det som det
normala att kvinnor vill amma barnen som de har fött. En 50/50-delning
skulle innebära att den mamma som vill amma skulle tvingas använda hälften
av sina dagar på detta och alltså förlora möjligheter till att spendera tid
med barnet längre fram. Jag tror att det blir viktigare och viktigare för
ett barn som växer och är kanske 3-5 år och börjar utveckla medvetande och
personlighet, att kunna spendera tid med både mamma och pappa. Det vore synd
om mamman behövde bränna hälften av sina dagar på en skrikande klump, medan
pappan fick mängder av utvecklande tid med en medveten 4-åring.

I min mening vore den mest jämlika fördelningen i en situation med ett
ensamt barn, att mamman tar ut ledighet så länge barnet ammar, och att man
sedan delar lika på de dagar som finns kvar när barnet har ammat färdigt,
vilket borde bli ca en 60/40-fördelning.

> [...]
> har inte med jämställdhet att göra i någont sammanhang, det är bara ett
> statistiskt mått, eller sk falsk eller statistisk jämnställdhet.

Helt korrekt. En statistisk 50/50-fördelning betyder inte att man delar
50/50, det kan lika gärna innebära att i en familj så tar mannen ut 100% och
i grannfamiljen så tar kvinnan ut 100%.

> Hur kommer det sig t.ex. att pappor inte tillerkänns förrän mamman skriver
> på faderskapspapper,

Här håller jag inte riktigt med dig... alltså, det finns nästan alltid
vittnen (t.ex. barnmorska) till att mamman föder barnet, men det enda
vittnet till att pappan är pappa är mamman och därför är det naturligt och
vettigt att hon skriver på faderskapspapper. Dessa papper används dessutom
enbart när föräldrarna inte är gifta.

> varför har han inte rätt att kräva faderskapstest på
> samma vis som hon har (om han skulle förneka sitt faderskap)?

Det kravet måste gå via domstol och det är det enda vettiga, på gott och
ont. Innan en man är erkänd som fader så är det ju kvinnan (som bevisligen
födde ungen) som är den enda kända föräldern och den enda juridiska
vårdnadshavaren. Hon bestämmer ensam över barnet tills det finns en far med
i bilden som fått juridiskt ansvar, och för att få detta ansvar mot
vårdnadshavarens vilja så kan han behöva gå genom en domstol. Vad vore
alternativet? Att vem som helst skulle kunna beställa faderskapstest på
vilket barn som helst, utan någon juridisk utredning och grund?

Du får gärna utveckla lite här angående vilka rättigheter du anser att en
person som påstår sig vara far till ett barn borde ha!

> Hur kommer det
> sig att barnbidragen automatiskt utställs till modern och bara om hon
> tillåter det så får han tillgång till de pengarna?

Kanske för att någon måste vara default så att även de som inte gör ett
aktivt val får ut pengarna. Borde man använda alfabetisk ordning istället?
Tror att det mest skulle vara förvirrande.

> [...]
> har en åsikt om varför det bara finns en (1) kvinnlig sådan, än ytterligare
> variationer på temat social ingeniörskonstär förkastlig och naturliga

*Pia, jag har en teori om att smurfarna förökar sig som bin. Jag antar att
du anser att bisamhällen är ojämlika och borde förstöras? Eller att vi
åtminstone borde skydda våra barn från det moraliska förfall som skulle
drabba dem om de fick reda på att det fanns arter på vår jord med ojämn
könsfördelning?
*

> [...]
> "Witch",
> och sedan på vilket sätt detta är relevant?

Eller så kan vi gräva ner oss i feministiskt dravel och analysera varför
lilla Ru bor hos sin mamma och inte hos sin pappa i Sjumilaskogen, varför
Kajsa har en rosa rosett eller varför så få manliga seriefigurer har någon
snopp. Eller så kan vi konstatera att det finns en uppsjö av olika serier -
något för alla smaker och något för alla mer eller mindre rabiata
livsåskådningar.

Dock, Robert, så tror jag bestämt att det faktiskt fanns en och annan My
Little Pony med manligt utseende, eller i alla fall neutralt så att man
kunde leka att det var en pojke om man ville. Mina My Little Ponys bildade i
alla fall familj ibland och fler av dem var pojkar. I alla fall i fantasin,
det är lite oklart egentligen med tanke på att de varken har tuttar eller
snoppar.

> [...]
> väljer att inte göra så för att det inte är det bästa för dem, så är det
> deras val. Varför skulle det inte vara det?

För att meningen med livet är pengar, tydligen, och livet går ut på att
samla så mycket pengar som möjligt på sitt individuella konto. Personligen
äter jag hellre torra bullar på ålderdomshemmet, än har torra minnen av mitt
liv.

/Anna

------------------------------

From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
Subject: [SKRIVA] =?iso-8859-1?Q?Reminder:_?= =?iso-8859-1?Q?Vampyrnove?=
Date: Wed, 17 Aug 2011 16:07:15 +0200

Bara en påminnelse om Sthlms stadsbiblioteks vampyrnovelltävling, med dealine
31/8. Minst en vampyr i novellen som skall vara på max "fem A4, dubbelt
radavstånd" (vilket bör motsvara ca 10 000 tkn), till novell@xxxxxxxxxxxxx
  Vad man kan vinna framgår inte av lappen jag har (jag tror det är böcker, ära
och något framträdande där man får priset).

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)

------------------------------

From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
Subject: [SKRIVA] =?iso-8859-1?Q?M=F6te_med_m?= =?iso-8859-1?Q?=E5nastronau?=
Date: Wed, 17 Aug 2011 16:32:20 +0200

Från pressrelease från Tekniska Museet:

General Charles Duke är en av sex astronauter som både promenerat och åkt bil
på månen. Den 20 augusti kommer han till Stockholm och Tekniska museet för att
berätta om livet som astronaut och svara på frågor i utställningen NASA - A
Human Adventure.

Den 16 april 1972 tog Charles Duke och hans två medresenärer plats på toppen av
den 110 meter höga Saturn V-raketen och lyfte mot rymden med en hastighet av
nästan 10 000 kilometer i timmen. Fem dagar senare gjorde månlandarens pilot
Duke en lyckad landning på månens yta. Tillsammans med John W. Young utförde
han en rad olika experiment, och körde bil i det bergiga landskapet. Innan
resan hem till jorden lämnade Duke ett fotografi av sin familj på månen.

Lördagen den 20 augusti kommer General Charles Duke från Texas till Tekniska
museet och JNES:s rekordstora rymdutställning i Stockholm, och berättar om sitt
arbete som astronaut på NASA, månresan, och sitt uppdrag som radiokommunikatör
under den första bemannade månlandningen. Under dagen får både små och stora
rymdentusiaster på Tekniska museet träffa den legendariska astronauten, och får
chansen att ställa frågorna som bara kan besvaras av en person som verkligen
satt sin fot på månen.  ...

Möt General Charles Duke på Tekniska museet
Tid: 20 augusti 2011 kl 13.00 - 15.00 (tid för intervjuer fredag 19 augusti
samt lördag 20 augusti)
Plats: Tekniska museets utställning NASA - A Human Adventure
Obs: Begränsat antal platser!

Föreläsningen och frågestunden med Charles Duke sänds live på
facebook.com/tekniskamuseet (http://facebook.com/tekniskamuseet)

From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
Subject: [SKRIVA] =?Windows-1252?Q?De_100_b=E4s?= =?Windows-1252?Q?ta_sf/f-b=F6
Date: Wed, 17 Aug 2011 16:51:53 +0200

National Public Radio i USA bad lyssnarna rösta fram en lista på de bästa
sf/fantasy-böckerna.

http://www.npr.org/2011/08/11/139085843/your-picks-top-100-science-fiction-fantasy-books

De 10 första på listan som rymmer 100 böcker (och en hel del överraskningar) är:

1. The Lord of the Rings, by J.R.R. Tolkien
2. The Hitchhiker's Guide to the Galaxy, by Douglas Adams
3. Ender's Game, by Orson Scott Card
4. The Dune Chronicles, by Frank Herbert
5. A Song of Ice and Fire Series, by George R.R. Martin
6. Nineteen Eighty-Four, by George Orwell
7. Fahrenheit 451, by Ray Bradbury
8. The Foundation trilogy, by Isaac Asimov
9. Brave New World, by Aldous Huxley
10. American Gods, by Neil Gaiman

From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
Subject: [SKRIVA] =?iso-8859-1?Q?Hugo-prise?= =?iso-8859-1?Q?rna_stream?=
Date: Wed, 17 Aug 2011 17:02:48 +0200

20 aug (am tid, svensk tid natten mot söndag 21 aug) kan man se
Hugo-prisutdelningen live från sf-världskongressen i Reno, Renovation.
Mer info på:

http://www.renovationsf.org/hugo-ceremony.php

Streamingkanalen blir:

www.ustream.tv/channel/worldcon1

Men jag vet inte exakt tid (krångligt att räkna ut med sommartider och allt,
Hugona brukar vara på kvällen och det blir 6-9 timmar senare svensk tid). Man
kan också följa utdelningarna på Twitter via hashtags som #hugos, #hugoaward
och #hugoawards. (Och prova att få ev kommentarer på @SFJournalen,
undertecknads twitteriande som man bör bli Follower* till!)

--Ahrvid

* Att bli en Follower låter osm att gå med i en kult eller sekt... (Men det
kanske Twitter är?)

From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
Subject: [SKRIVA] Riksteaterns Ny Text
Date: Wed, 17 Aug 2011 17:06:52 +0200

Och en av de största skrivtävlingarna har deadline 15/9, Riksteaterns Ny Text:

http://nytext.riksteatern.se/

Hela 50 000 kalla i förstapris!

"De enda riktlinjerna är att:
1. Texten ska vara tänkt att framföras live! Av skådespelare på en scen, inte
att avnjutas i enskildhet i favvofåtöljen.
2. Den får vara max 10 000 tecken inklusive blanksteg.
3. Den får inte ha publicerats eller spelats tidigare.
4. Deadline 2011: 15 september
5. Endast EN text per deltagare."

From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
Subject: [SKRIVA] Skrivandets hemliga menu
Date: Wed, 17 Aug 2011 18:38:34 +0200

Skrivtips för en som jämför skrivande med att gå på krogen:

http://terribleminds.com/ramble/2011/08/16/the-secret-menu-of-writing-advice/

Han uttrycker sig ganska drastiskt, men skrivråden han ger verkar vettiga.
  Jag visste förresten inte att krogar hade "hemliga menyer". (Kycklingsallad
UTAN salmonella, kanske...?)

Date: Wed, 17 Aug 2011 19:41:16 +0200
Subject: [SKRIVA] Re: [Svfandom] Riskabel verksamhet
From: =?ISO-8859-1?Q?G=F6ran_Jansson?= <jansonsfrestelse@xxxxxxxxx>

Ahrvid Engholm:

> 1) Det finns inga "alla dessa år" av kampanjer. Bara svar på - som pågått
> relativt kort tid - att ANDRA dragit fram skandalen genom att sätta Nordens
> största fanfondsbedragare i en ny fanfond.

Jag har själv sett dej gapa och gapa och gapa och gapa och gapa om
Jätteskandalen 1987 dom senaste fem åren i alla fall, det är bara att gå
tillbaka i Skrivas arkiv och titta. Det kan man se i akriven också för
Sverifandom och Korkek och det var ditt gapande om SEFF som ledde att du
kastades ut från Skriva som sen blev Korkek. Om du inte minns det så var det
därför du fick grunda den nya Skrivalistan - på grund av ditt tjat om
Jätteskandalden 1987 som INGEN på gamla Skriva ville ha där. Medlemar på dom
listorna som varit med sen Jätteksandalen 1987 talar om hur du tjatade förr
i tiden i dina fanzines också år ut och år in. Det finns också i arkiven och
vi kan ju ta och lägga ut dom inläggen igen på Skrivalistan!

>De flesta är fullt medvetna om skandalen - dokumentationen är tillgänglig.

Du svarar inte på frågan som vanligt: varför ser man INGEN som håller med
dej då? Efter alla dina *hunratals* inlägg som jag själv har sett om saken?

(Utom han som häll med ett kort tag tidigare i somras på Sverifandomlistan
men han var den första jag nånsin sett på fem år i alla fall och han
försvann snabbt.)

Du tycker inte det är bara liiiite sjukt att tjata om Jätteskandalen som dom
som du säjer är skyldiga *inte* är dömda för till skillnad från dej som är
dömd för inbrott och stöld i domstol? Dessutom tjata *25* år senare när
skandalen hur som helst enlgt lagen är PRESKRIBERAD sen länge ÄVEN om dom
skulle vara skyldiga?

Hälsar gör Göran

------------------------------

Date: Wed, 17 Aug 2011 19:58:30 +0200
Subject: [SKRIVA] Re: Skrivandets hemliga menu
From: =?UTF-8?B?T3ZlIFJpZMOp?= <nitro2k01@xxxxxxxxx>

2011/8/17 Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> [...]
>  Jag visste förresten inte att krogar hade "hemliga menyer".
> (Kycklingsallad UTAN salmonella, kanske...?)

Var det där ett SEFF/NOFF-inlägg? Kan man anta att någon inte är det
om orden SEFF/NOFF/Bellis saknas på sidan som länkas? Eller finns det
än mer subtila sått som referenserna kan utdelas på?

--
/Ove

Blog: <http://blog.gg8.se/>

"Here is Evergreen City. Evergreen is the color of green forever."

------------------------------

Date: Wed, 17 Aug 2011 21:07:40 +0200
From: =?ISO-8859-1?Q?G=F6ran_Jansson?= <jansonsfrestelse@xxxxxxxxx>

Ahrivd Engholm:
2) Folk är medvetna om de faktiska omständigheterna och inser förstås att
> det är en (för att göra rubriken rättvisa, om än den handlar om något annat)
> riskabel verksamhet att ge sig in i det. Den som tiger samtycker.

Du menar på alvar att alla dom som inget säjer om saken håller med dej i
ditt ställningstagande?

Jag tror du måste vara helt oklar på hur människors umgänge och sätt att
vara ser ut Ahrvid. Jag har länge tyckt att du var konstig men jag måste
säga om du tror att alla håller med dej som inte säjer något så är det
sjukt.

Fattar du inte att ingen är INTRESSERAD av gammalt tjafs som är *25* ÅR
GAMMALT? FATTAR du inte det? TRots att MASSOR av medlemar på listorna har
sagt JUST DET? Kan du inte LÄSA?

Nej suck du kan nog inte det och du fattar nog inte det

Men svara på denna frågan då:

Om alla redan håller med dej varför fortsätter du då att skriva inlägg om
SEFF och NOFF? Varför?

Alla som inte säjer nåt håller redan med dej ju! Du säger ju det själv!

Altså är du helt irrationel när du år efter år slår in öppna dörrar!

Hälsar gör Göran

------------------------------

From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
Subject: [SKRIVA] =?iso-8859-1?Q?Ge_st=F6d_ti?= =?iso-8859-1?Q?l_bokproje?=
Date: Wed, 17 Aug 2011 21:24:00 +0200

En brittisk site som handlar om påbörjade bokprojekt, som man kan ge ekonomiskt
stöd för (varvid man kan få en del förmåner) så att de slutförs och kommer ut.
Intressant ide:

http://unbound.co.uk/

"We think authors and readers should decide which books get published. On the
Unbound site, authors pitch their ideas directly to you. If you like what you
read, you can pledge your support to help make the book happen. Everyone who
supports an author before they reach 100% of the funding target gets their name
printed in every edition of that book. All levels include a digital version and
immediate access to the author's shed while they write the book, and supporters
of projects that don't reach their target receive a full refund.
If you like the sound of that, then sign up and have a look around. We've got
some great projects and we'd love you to help make them happen. We're
@unbounders on Twitter by the way."

--Ahrvid

Ps. Och fortsätt gärna både ignorera och filtrera bort Pseudonym-Puttes skräp.
(Markera mail, flytta dem till Skräppost och snart lär sig systemet att allt
från samme avsändare skall junkas. Enkelt!)

From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
Subject: [SKRIVA] Bokens framtid?
Date: Wed, 17 Aug 2011 22:00:15 +0200

Brittiska The Guardian hade en intressant artikel om bokens framtid:
http://www.guardian.co.uk/books/2011/aug/14/kindle-books

"Are books, like defunct internet pages, heading towards the point where they
will be archived as an academic curiosity? Some think so. You won't find any
shortage of people willing to pronounce the printed book doomed, arguing that
the convenience and searchability of digital text and the emergence of a
Kindle-first generation will render them obsolete.Certainly, electronic books
have overcome their technological obstacles. Page turns are fast enough,
battery life is long enough, and screens are legible in sunlight. Digital sales
now account for 14% of Penguin's business."

 --Ahrvid

Ps. Men Skräppostningars framtid är enklare: Markera Pseudonym-Puttes (div
"avsändare") junk som Skräppost, flytta det till detsamma och inom en kort
framtid lär sig systemet att det skall just till Skräppost. Varken avancerad
framtidsforskning eller examen i littvet behövs!

From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
Date: Wed, 17 Aug 2011 20:26:10 +0000

Roger M., jag ångrar att jag nämnde frågan. Jag är inte engagerad i någotparti
och jag är inte radikalfeminist.
Vad jag vet brukade det vara män som nekade till faderskap som kunde begära
faderskapstest och barnbidraget kommer till pappanom det är han som har
vårdnaden.

> [...]
> tryter. (vilket de ofta gör eftersom radikalfeminismen pendlar mellan att
> vara irrationell och fullständigt vansinnig.)
Jag avser inte dig. Men det är inte en "halmgubbe" det är en tolkning och
sammanfattning av bl a ett särartsfeministiskt orerande om att mannen skajaga
åt sin av barnafödande försvagade kvinna som måste ägna sig helt åt det
spädabarnet. Missade du det?

> [...]
> offrar arbetarklassmän till förmån för medelklasskvinnor så blir det ju
> uppenbart att det inte finns mycket att välja på för en jämställd man med

Jag trodde en av kvinnorörelsens problem var att arbetarklasskvinnor
ochmedelklasskvinnor hade för lite gemensamt för att samarbeta.

> [...]
> finns några killar in "powerpuff pinglorna", "my little pony" och i "Witch",
> och sedan på vilket sätt detta är relevant?
Det borde vara relevant för en lista som ska handla mest om skrivande och
litteratur.för de är ju en sorts litterär skapelse. Mer relevant än en politisk
diskussion medaggressiva undertoner. Jag byter ämne som man säger på Sifo.
Försökte iaf.

> [...]
> väljer att inte göra så för att det inte är det bästa för dem, så är det
> deras val. Varför skulle det inte vara det?

Så trendig verkar den ju inte vara att döma av vad jag läst här.

------------------------------

Date: Thu, 18 Aug 2011 00:05:52 +0200
Subject: [SKRIVA] =?ISO-8859-1?Q?Re=3A_=5BSvfandom=5D_F=F6rblindad_av_vetenskap
From: =?ISO-8859-1?Q?G=F6ran_Jansson?= <jansonsfrestelse@xxxxxxxxx>

Ahrvid Engholm:

> Ett intressant album, vars upphovsman säger att "Hon förblindade mig med
> vetenskap", vad det nu innebär:
>

> http://new.music.yahoo.com/seff-tha-gaffla/tracks/she-blinded-me-with-science--174573649
>
> Låter som en kandidat för utbudet på nyligen nedlagda Sunkit.

Ett intressant album, vars upphovsman *Seff* the Gaffla, tyvär mot sin vilja
blivit ett av tokigt många exempel på Arhvids tyvärr inte nedlagda men sjukt
fanatiska rättshaverism.

Det är också intresant hur Arhvid inte kan svara på enkla frågor om sin
"verksamhet".

Hälsar gör Göran

------------------------------

From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
Date: Wed, 17 Aug 2011 22:16:25 +0000

> [...]
> i samarbete med något företag. Högre studier anser jag att man (som idag)

Jag anser att det som borde kvalitetssäkras och ses över är den hjälp en
sjukerbjuds. Att de får adekvat vård och rehabilitering. I vissa fall kan en
enskild individinte se någon utväg, han vet inte vad han ska göra eller vad han
kan göra.Och om någon behöver en högskoleutbildning för att kunna ta sig vidare
tillett lönearbete varför skulle de inte få det? Att få utbildningen
skattefinansieradbetyder i praktiken att någon som studerar får
socialbidrag.För att ta ett exempel som inte är påhittat utan från
lokaltidningen:En kvinna som jobbat länge inom vården orkar inte längre utan
vill byta yrke.Hon börjar studera för att skaffa sig "spetskompetens" för att
ett karriärbyte ska bli möjligt.För att finansiera studierna söker hon ett
halvtidsjobb som annonserats ut i en stad 80 mil bort. Men tjänsten dras in
strax efter att hon flyttat dit så där står hon. Arbetslös med ennästan färdig
utbildning. Hon nekas socialbidrag eftersom hon inte står till
arbetsmarknadensförfogande fullt
  ut om hon studerar på halvtid. Hon hittade ett sommarvikariat men lönenräckte
bara till hyra inte mat. Jag kan inte se några fördelar med att den här
kvinnanhindras från att slutföra sin utbildning och därmed kunna skaffa ett
bättre betalt jobb.

------------------------------

From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
Subject: [SKRIVA] Egenpubbad topppar E-listan
Date: Thu, 18 Aug 2011 04:39:38 +0200

DN skriver om att en Kaj Karlsson, "kustjägare och författare", just nu toppar
Ad Libris E-bokslista med boken Operation Nordanvind:

http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/karlsson-tar--befalet-pa--e-bokslistan

Boken är E-genpublicerad (notera "E-") och handlar om ett större
terroristattentat i Sverige; undantaget landet i fråga ett rätt aktuellt ämne.
  Men topplisteplaceringen baseras på "bara" 154 sålda E-böcker - eller säkert
en del fler nu, efter artiklar om saken. Ett skäl till relativt hygglig
försäljning av E-boken är ett lågt pris, 24 kronor. Sålunda hade han i
skrivande stund tjänat 3696 kr, eller mer troligt 1/3 av det då resten nog går
i skatt och Ad Libris' marginal och annat.
  Så kan det gå.

--Ahrvid

Ps. Och apropå terrorister tipsas gärna om Operation Undanskräp: markera mail
av Pseudonym-Putte (div pseudonymer), flytta dem till Skräpmappen och
programvaran lär sig snart att automatiskt förpassa skräppost av samme
avsändare dit. (Giv akt! Verkställ!)

End of skriva Digest V5 #226