[SKRIVA] SV: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Stenåldersporr i Babel

  • From: Anneli Sundkvist <anneli.sundkvist@xxxxxx>
  • To: "'skriva@xxxxxxxxxxxxx'" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 25 Mar 2011 15:25:16 +0100

Tja, som arkeolog möter man ständigt tron på att mycket i den gamla bilden till
stora delar är "sann". DNA-forskning på gammalt material är inte heller så
okomplicerad som den ibland framställs i media. Den är långt ifrån den
slutgiltiga lösningen på alla arkeologiska problem, något man ibland kan
förledas att tro. Materialen som ligger till grund för ganska långtgående
slutsatser kan t.ex. vara mycket små. Det är helt ok - inom naturvetenskapen
finns det en inbyggd förståelse för att varje försök bara bevisar att
resultatet är giltigt under de förutsättningar som gäller vid
försökstillfället. Problemet är när resultaten i populärbilden appliceras på
mycket stora förlopp och slutsatserna blir svepande. "Nu har vi löst gåtan..."

Vad som är en realistisk bild av vardagligt liv under den aktuella perioden av
vår förhistoria kommer DNA-forskningen aldrig att lösa. Människan var redan då
en kulturvarelse och genetik och biologi kan bara förklara en bråkdel av våra
handlanden.

Auels böcker är fiktion, det är helt klart och hon har inte heller utgett sig
för att skriva något annat. Men de är väl skrivna och har väl genomförd
research. Synen på människan som kulturvarelse känns fortfarande fräsch och jag
kan inte tycka att den är mer orealistisk är några andra
populärframställningar. Dock är jag ingen jättefan av hennes böcker, men jag
tycker att det är väl långt att gå att avfärda hennes författarskap som
stenåldersporr. Speciellt mot bakgrund av att den egna läserfarenheten enligt
uppgift består i att ha öppnat en av hennes böcker. Var går förresten gränsen
mellan "porr" och "erotik"? Jag köper att de är historiska romaner med erotiska
inslag, men porr - njet. Och som sagt: de har definitivt poänger när det gäller
hur istidsmänniskor porträtteras.

Anneli

From: anneli.sundkvist@xxxxxx
> Hej, mitt första inlägg på listan!
Välkommen till listan!
(Av tekniska skäl anges det som citeras med >> och <<.)

Jag undrar om inte den där bilden ÄR ganska gammal! Jo, jag minns gamla
skolplanscher. Där fanns piltdownmänniskor och förvridna neanderthalare... (Den
senare som någon rätt grotesk varelse kom från att en del tidiga fynd tydligen
var varelser som drabbats av någon skelettsjukdom, eller något åt det hållet.)
De senaste decennierna, i alla fall, verkar forskningen om människans ursprung
och tidiga liv ha gått framåt med stormsteg. Man har ständigt gjort nya fynd
som kan fylla igen luckor (och rent av smått sensationella fynd som Homo
Floresiensis). DNA-forskningen har kommit till, där vi har en världsberömd
svensk auktoritet i form av Svante Pääbo. Med DNA kan man t ex studera hur
urmänniskor migrerat.
Men om jag får gissa undrar jag om Auels syn är så realistisk. Första boken kom
för typ 30 år sedan, och då fanns inte så mycket av den nya forskningen. Sedan
måste hon fortsätta bygga på det scenario hon en gång påbörjat.

Jag är säker på att Babel finns på SVT Play. (Alla egenproducerade SVT-program
finns där.)

> Anneli (japp, jag är yrkesarkeolog men inriktad på betydligt senare perioder)
Känner du Martin Rundkvist?

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----