[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Stenåldersporr i Babel

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 25 Mar 2011 16:40:46 +0100

From: anneli.sundkvist@xxxxxx
Jo, det är sant att det inte är en baggis att få fram användbart DNA ur gammalt
material. Pääbo och hans kolleger har fått kämpa länge. Men de verkar klara
det, och tekniken går ju framåt.

Om den bråkdelen är 1/2, dvs 50%, ligger det nog nära. Idag finns en tendens
att av ideologiska skäl undervärdera arvets betydelse. (Har man en mer eller
mindre utopisk ideologi är inflytande av en fix arvskomponent i vägen!
Människan måste ju omgöras till att passa ideologin.) Vid tvillingstudier, där
enäggstvillingar skiljts vid födseln, har man funnit remarkabla likheter när
tvillingarna vuxit upp - trots olika miljö. Det går inte riktigt att förklara
allt med kultur och miljö.
Jag tror att man med tiden också kommer att kunna läsa av beteenden (eller
snarare grundtendenser till sådant) i DNA. Vi vet ju redan utan att ens ha
behövt studera DNA att det finns arvsfaktorer för en hel del (t ex alkoholism,
att vara "danger junkie", en del mindre drastiska saker också).
Men det här är ju att lägga ett tålamodsprövande pussel, med en massa faktorer
(fynd, DNA, m m).

I praktiken ingen skillnad. "Erotik" låter bara finare. Jag har inget emot porr
eller erotik i böcker principiellt - det är bara det att det ibland verkar som
om det stoppas in för att piffa upp en historia som kanske inte håller, litet
spekulativt så där.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----