[SKRIVA] SV: Intrigens ABC

  • From: Göran Jansson <goran_ja@xxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 19 Apr 2007 13:43:07 +0200 (CEST)

--- Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxxx> skrev:

> [...]
> vilken en novell eller roman bygger upp sitt kött.
> Har man en svag eller
> dålig intrig faller berättelsen ihop. Det är med
> intrigen man fångar
> läsaren. Han eller hon läser vidare för att få reda
> på "hur det nu skall
> gå".
>    Vacker stilistik må charma och tjusa, men det
> måste hända något också!
>
> Underskattad men bär historien
>
>    Intrigen är ofta den mest underskattade delen av
> författande. Man kan
> säkert lära sig skriva tjusigt och gripande, men har

Mycket bra artikel om intriger! Det är sådana saker
som gör att man tittar in på SKRIVA-listan ibland. Man
blir nästan inspirerad att hitta på en intrig själv.

>    På Fina Kultursidor förtalas ofta intrigen.
> Sådant är bara
> "spänningslitteratur" och inte värt vatten. Men allt
> som blivit
> "klassiker" inom litteraturen har haft historier att
> berätta. Odysseus var
> trots allt ute på en lång resa där en massa hände.
> Det finns en historia i
> varje Shakespeare-pjäs. Dickens utgav ofta sina
> alster som
> fortsättningsberättelser, där intrigen drevs på så
> att läsarna i spänd
> förväntan skulle köpa nästa bokhäfte. Intrigen bär
> [...]

Utan något som händer i en bok, vad ska man då läsa
den för? Här håller jag med.

> [...]
> dynamik som gör det naturligt att tänka
> dramaturgiskt. Man har haft
> revolutioner och inbördeskrig. Man "erövrade
> västern" och fick sin egen
> dramatiska vilda västern-mytologi. Man skapade ett
> samhälle som mer än de
> flesta följde marknadsekonomin, som gör att olika
> krafter får prövas och
> brytas mot varandra i affärsliv och samhället. Dessa
> faktorer lärde
> Hollywood att bli världens mest framgångsrika
> underhållningsindustri.
> Därför skapades den moderna deckaren i USA, eller

Det kan ligga något i det.

> [...]
>    Människan mot omgivningen
>    Människan mot maskinen
>    Människan mot det övernaturliga
>    Människan mot sig själv
>    Människan mot Gud
>    Det har också föreslagits att det bara finns 20
> eller 36 grundläggande
> intriger. För ordningens skull kan jag dra de 20:
> jakt på kunskap,
> äventyr, förföljande, räddning, flykt, hämnd, gåtan,
> rivalitet,
> "underdog", frestelse, metamorfos, transformation,
> mognad, kärlek,
> förbjuden kärlek, offer, upptäckt, ondsint excess,

Tja. Det finns ett begränsat antal saker som människan
gör och ett begränsat antal drivkrafter.

>    I de flesta fall handlar intrigen om att
> huvudpersonen vill uppnå något.
> Fundera på vad det är din person vill uppnå, och vad
> det är som hindrar
> honom eller henne. Och vad är det som står ivägen
> för att nå målet? Hur
> skall detta hinder övervinnas?

För mig brukar hindret vara författarens hinder att
komma på någon bra intrig!

>    När man konstruerar en intrig måste man som
> författare gång på gång
> utföra människans kanske svåraste intellektuella
> arbete: problemlösning.

Just det. Det kan vara lika svårt att komma på ett
problem som att lösa det. Någon klok person sade en
gång att definiera problemet är mer än halva
lösningen.

> Man konfronteras
> med ett brott, och ett
> brott måste ju klaras upp. Detektivromanen och dess
> syskon kriminalromanen
> är som gjorda för intrighantering!

Så är det säkert.

>    Ofta handlar intriger om att hjälten
> (protagonisten) har en motståndare
> (antagonisten). De kontfonteras i olika scener och
> prövar sina krafter mot
> varandra. Till slut vinner den ene. Vinner
> protagonisten blir det ett
> lyckligt slut. Vinner antagonisten blir det ett
> olyckligt slut. Jag menar
> dock att olyckliga slut är meningslösa om de inte är
> lärorika - man måste
> kunna dra en slutsats av det som händer som gör att
> även olyckan blir konstruktiv.

Olyckliga slut känns ofta så fjuttiga. Liksom, "var
det inte mer? Hjälten dör och inget ordnar sig?"

>    Det bästa enkla tips jag kan ge är att man måste
> ha funderat ut det
> väsentliga i intrigen i förväg. Man kan inte sätta
> sig ned vid
> tangentbordet och "hitta på" under resans gång. Då
> brukar historien
> krascha.

Det är just att tänka ut det som man skall tänka ut i
förväg som är det svåra...

     "Read it and weep!"
Göran Jansson goran_ja@xxxxxxxx

Flyger tiden iväg? Fånga dagen med Yahoo! Mails inbyggda
kalender. Dessutom 250 MB gratis, virusscanning och antispam. Få den på:
http://se.mail.yahoo.com
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravenet.com eller skriva-