[SKRIVA] : [SKRIVA] Världen går under igen -- eller inte

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 11 Nov 2013 03:02:13 +0100

Robert A:
> 87 ms. Den kraftigaste orkanen någonsin står det...
  Står det var? I svensk media? Jag skulle ta det med några rejäla nypor salt.
  Världens största klimatsite, wattsupwiththat.com, rapporterar om hur
likaledes klimatalarmistiska BBC blandar ihop km/tim och miles/tim. "The storm
made landfall shortly before dawn on Friday, bringing gusts that reached
379km/h (235 mph)."

http://wattsupwiththat.com/2013/11/09/super-typhoon-haiyanyolanda-another-overhyped-storm-that-didnt-match-early-reports/#more-97127

  Men enligt vad Filippinernas vädertjänst rapporterar (i första inforutan)
handlar det om 235 KM/tim. Det är ca 65 m/s. BBC har tydligen blandat ihop
olika enheter. "Terrible though this storm was, it only ranks as a Category 4
storm /5 är max/, and it is clear nonsense to suggest that it is “one of the
most powerful storms on record to make landfall “
  Den når som sagt inte ens upp på topplistor över de värsta stormarna de
senaste decennierna, såsom redan noterats.

> ett sånt oväder skulle orsaka en otrolig förödelse var det än inträffade.
> Såna oväder tror jag inte ekonomisk tillväxt kan stoppa.
  Nej, vi kan inte påverka vädret * (och inte heller klimatet, där solen sitter
i förarsätet). Däremot kan bättre ekonomi *lindra skadorna* av oväder. Det
genom att man då får råd att bygga stadigare, motståndskraftiga hus, att man
får bättre resurser för att stormvarna, evakuera och förbereda sig., bättre
räddningstjänst, får råd att bygga stormskyddsrum, tsunamivallar, osv.

--Ahrvid

* Om än det stundtals gjorts försök att spraya stormmoln med silverjodid.
Effekten av detta lär dock vara mycket marginell.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /