[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Tesen om "näthat" överdriven (med ett syfte) (var: VKM stänger)

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 6 Feb 2013 16:22:16 +0100

Jag håller med om nästan allt du skriver, men vill gärna tillägga en
aspekt som säker uppfattas som ett problem för många: Hur intima och
personliga debatter på nätet gärna blir, och därmed lätt uppfattas som
mer provocerande. Som exempel har jag bara idag haft mycket nära
diskussioner (både öppet och i privat mailkonversation) med skådisen
och författaren Henry Bronett, poeten Sam Carlquist, akademikern
Helene Lööw och ni-vet-vem Karin Lundwall. För två dagar sedan
kritiserade jag öppet Siewert Öholm personligen för att vara
manipulativ i sina intervjuer och debatter inför publik.

Att dessa är "kändisar" struntar jag blankt i, bara man kan säga vad
man tycker när det finns en FB-vän gemensamt eller ett kommentarsfält
öppet. Och varför skulle jag behandla dem som oantastliga
auktoriteter? Jag är intresserad av att påverka samhällsdebatten, inte
av att ansluta mig till endera fårskock. Som du skriver är detta en ny
situation för personer associerade till "gammelmedia", och de gör sitt
bästa för att upprätthålla sina gamla privilegier.

/ Rickard