[SKRIVA] RE: [SKRIVA] SvD om författare och sociala medier

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 5 Jan 2014 19:50:10 +0100

Rickard:
> Jag tror snarare att en betydande delförklaring är att författare ännu är
> avvaktande, eftersom utvecklingen går så snabbt. Om 15 år är kanske Twitter
> och Linkedin bortglömt och ersatt av något annat, sms har ersatte helt av
> mail, och referenser i en roman till sådant blir föråldrade och för många
> läsare obegripliga. Utvecklingen måste stabilisera sig först, innan den
> blir en del av den samtida skönlitteraturen.
  Dels det.
  Men dels tror jag också att "etablerade" författare ofta är ganska
IT-okunniga. Mankell skrev en Wallander-bok om datorbrottslighet, Brandvägg,
som knappt hade ett komma rätt (jag slaktade den i en recension i Computer
Sweden *, vill jag minnas). Stieg Larssons insikter om hackande är tämligen
begränsade (jag har vid något tidigare tillfälle tagit upp det på SKRIVA). Jag
minns att jag läste David Lagercrantz bok om Alan Turing och blev besviken på
att han knappt nämnde något ö h t om Turings epokgörande arbete inom datorteori
- och skälet måste vara att Lagercrantz inte kan ämnet ö h t. Det är
illavarslande när han nu skall skriva om Lisbeth Salander...
  Det finns t o m författare som koketterar och skryter med att de är okunniga
om IT.
  Däremot är sf-författare vanligen mer insatta. Kunskap i tekniska frågor är
naturligt inom genren. Datorer och Internet hade tidig anknytning till sf.
Många som skapade IT-världen gillade sf. Det är bl a därför det som anses vara
den första mikrodatorn kallades Altair - från ett stjärnsystem i Star Trek.
SF-Lovers lär ha varit världens första publika mailinglista (startad i slutet
av 70-talet, och den blev så småningom en s k newsgroup, rec.arts.sf-lovers -
sedan FLERA newsgroups). Författare som Neil Stephenson, Bruce Sterling,
William Gibson m fl var väldigt "på" om datorer (fast Gibson skrev länge på
skrivmaskin, även om han var rätt datorilliterat var han ju begåvad och hade
ögonen öppna för tekniska saker). Även t ex Asimov var inte helt
datorilliterat. Under tidigt 80-tal blev han reklampelare för en av dåtidens
ledande mikrodatorer, TRS-80 och förekom i annonser. Om jag minns rätt berättar
han om det i en av sina memoarer. Han fick naturligtvis en TRS-80 och gratis
service på den. Han använde den aldrig för skrivande (man kan inte lära gamla
hundar att överge sina skrivmaskiner...) men lär bl a ha fört register på
datorn (publicerade verk, ekonomi kanske, osv).
  I Sverige var Sam J Lundwall en av de tidigaste författarna som började med
ordbehandling. Han har berättat för mig hur han (sent 70-tal, tidigt 80-tal)
skaffade en tidig dedicerad ordbehandlare, stor som ett kylskåp och med de
gamla 8-tumsdisketterna. Dénis Lindbohm var tidig med datorer också (tidigt
90-tal) och det var ju praktiskt i hans omfattande egenutgivning. Bertil
Mårtensson körde med dator tidigt. Jacob Palme var ju IT-professor, intresserad
av sf - skrev noveller i Häpna! - skrev också kriminalromaner - samt gjorde ett
datorrelaterat inslag i Bertil Falks inkarnation av JVM, 1969 eller så (det var
en skämtsam dialog printad med radskrivare om att Jules Verne var full ock åkte
ubåt).

--Ahrvid

* Eller jag undrar om det inte var i DN. Tror nästan det. En ganska stor
artikel, 8 Ktkn eller så. Gick igenom alla Mankells datormisstag.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /