[SKRIVA] Re: [SKRIVA] SV: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Udda åsikt om anföringar

  • From: Mikael Eriksson <mikael.s.eriksson@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 27 Oct 2009 22:05:57 +0100

Man kan nog vråla sorgset och mima irriterat och man kanske till och med kan
ryta frågande men om man tänker sig att dessa ska komma efter en replik blir
mima irriterat riktigt konstigt.

"Du är dum", mimade han irriterat.

Det allmänna problemet med den typen av eftersläntrare är väl att dels blir
det jobbigt för läsaren om de dyker upp för ofta (själv försöker jag
minimera till och med "sade hon" och visa på något annat sätt vem som pratar
om det inte går att räkna ut ur sammanhanget).

Dessutom blir det att visa och inte berätta. Man tolkar verkligheten för
läsaren i stället för att låta honom/henne ta till den själv.

"Du har svikit mig", vrålade hon sorgset.

Skulle kunna bli bättre som:
"Du har svikit mig", vrålade hon. Hennes sinne var svart, ännu ett svek,
skulle hon klara av det eller skulle hon sjunka ner i depression?

... och säkert skulle det bli ännu bättre om nån duktigare skribent tog tag
i det...

Risken för förhoppningsfulla skrivare med att skriva så är att man missar
chans till den utveckling som man får om man ger sig på att få till en bra
text enligt den andra varianten. Förutom då risken att en framtida
förläggare dräglar gåtfullt över manuset.

Nej, nu ska jag kanske ta en promenad.
"Undrar om det är halt ute", sa han glatt.

/M