[SKRIVA] Re: [SKRIVA] SKRIVA större än någonsin

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 12 Mar 2011 01:02:57 +0100

(Äsch, var inte klar med postningen, men tryckte på Skicka istf Spara, som
tänkt. Fortsätter där jag slutade. --AE)

Gick nyss in i (det krångliga) admin-gränssnittet för Freelists.org för att
smådona litet. Fick en "chock":
SKRIVA har just nu 169 medlemmar! Ett-hundra-sextio-nio.
Det är mer än någonsin! Det är troligen mer än 50% större än andra E-postlistor
med en eller annan sf-fandom-bakgrund. (Har stundom haft en del koll; för vissa
listor rensas inte studsande adresser, men det sker på SKRIVA, undantaget att
studsar kan döljas under några få som står på "vacation" = är medlem, men får
inga postningar.)
Av dessa ca 170 hade ca 75 någon gång postat (får använda "ca" då det måste
framduttas i manuell räkning) och ca 12 av de 75 hade bara postat en gång.
Såsom E-postlistor funkar ser det normalt ut.
För något år sedan då jag senast kollade medlemslistan var det drygt 120, så
SKRIVA har växt rejält. (Jag har varit inne i admin-gränssnittet senare, men då
*inte* kollat medlemslistan, iaf inte brytt mig om dess statistik.)
SKRIVA hade kanske 30-40 medlemmar under de ca första två åren, och så växte
det långsamt till litet över 100 (Fantastiknovelltävlingen som startade år 2000
bör ha bidragit). Det var någonstans litet över 110 (om jag minns rätt) 2007 då
SKRIVA flyttade till ny listhost. (Pga en schism om SKRIVA:s grundlag, FAQ:en,
som tydligt fastslår att listan är omodererad; "många" påstods hoppa av, ett
obetydligt hack - medlemstalet gick aldrig under 100 och var strax 120.)
SKRIVAs framgångar (som sagt litet oväntade för mig - 130 hade inte lyft
ögonbrynen, men ansiktsmusklerna fick litet workout av 170) kan bero på två
saker:
1) Den PR jag sprider, framför allt inför varje års novelltävling, vilket är en
hel del.
2) Strävandena att hela tiden posta om någon nyhet, något intressant som hänt,
o dyl. Jag håller fingret i nyhetsfloden såsom gammal sf-nyhetsrapportörer. (I
går hölls det även i tsunamifloden. Även om det inte är sf-relaterat - en
jättetsunami kan iofs vara en fantastikstory! - tyckte jag nyhetens storlek
förtjänade en notis.)
Välkomna att posta och nå (oväntat!) många! Kom med förslag om vad SKRIVA bör
avhandla - eller skriv helt enkelt det avhandlingsvärda själv. SKRIVAs profil
lurkare/aktiva är ganska gängse, men finge gärna ändras.
Säger en av de 169 på listan.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----