[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: Varför tog Malik Bendjellou sitt liv?

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 20 May 2014 17:38:44 +0000

> Date: Mon, 19 May 2014 20:32:45 -0700
> From: info@xxxxxxxxxxxx
> To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
> Subject: [SKRIVA] Re: Varför tog Malik Bendjellou sitt liv?
>

> Nu blir jag riktigt besviken på postmodernisten fru Lindestrand.
"Fru Lindestrand" var min mormor och hon var inte heller postmodernist.

Var är det förnumstiga påpekandet att det visst absolut finns sådana
dokumentärer som den jag beskrev i form av historieskrivningen om
översteprästen Winston Churchill?
Här kommer ett "förnumstigt påpekande": NEJ, det finns inga sådana
"dokumentärer". Det är mockumentärer.
Woody Allens utmärkta "Zeelig"! Musikdokumentären "We are the Spinal Tap"!! För
att inte tala om spökdokumentären "Blair Witch Project" och zombiedokumentären
"Quarantine"!!! Och sedan gjorde ju också Von Dänicken synnerligen kreativa
dokumentärer, liksom TV4 en gång i tiden vevade serien "Det Spökar". Dokumentär
som dokumentär, bara de är bra; vad som är sant eller inte, vad som _försöker_
vara sant eller inte, har inget med saken att göra -- det var ju hela fru
Lindestrands resonemang.
Det är förvånande att någon som själv redigerat texter plötsligt inte låtsas om
detta begrepp (dvs redigering). Med det aspergeraktigt rigida
förhållningssättet till hur en film måste redovisa Sanningen, Hela Sanningen
och Ingenting annat än Sanningen, torde det inte finnas en enda nu existerande
dokumentärfilm som är en dokumentär film På Riktigt Enligt Rickard. Exempelvis
brukar inte alla medverkande/skildrade personers samtliga toalettbesök
redovisas i några "dokumentärfilmer". Vilken sanslös historieförfalskning! De
försöker ju verkligen inte skildra verkligheten som den är.En framtida Riktig
dokumentärfilm skulle kunna vara "På WC med mr WC. ALLT om ALLT. En riktig
skitfilm."