[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Överraskande slut och Patentverk för författare

  • From: "Zenzat" <zenzat@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 2 Sep 2013 18:15:40 +0200

Den överraskande knorren (det vill säga twisten) var O Henry om inte direkt
uppfinnare av så i varje fall mästare i
och jag rekommendera läsning av hans novell "The Green Door". Den är från
1910 eller nånstans däromkring.
Det finns knorrar som en observant och analytisk lagd person eller en van
problemlösande läsare kan förutse - exempelvis
O Henrys "Efter 20 år" - men just "Den gröna dörren" innehåller inga
detaljer som gör att man kan förutsäga slutet.
Bertil

zenzat.wordpress.com

Zen Zat AB
Västra Alstads Byaväg 92