[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Utesluten ur SFWA i deras inbördeskrig

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 14 Aug 2013 21:44:18 +0200

Jag skrev:
> Rasister är aldrig
> rasister, misogynister är aldrig misogynister, , de som föraktar
> arbetarklassen föraktar aldrig arbetarklassen -- enligt dem själva.
> Monty Python om fenomenet: http://www.youtube.com/watch?v=YzRbC7lQ-EQ

Och "Not the Nine O'Clock News" var ännu mer sofistikerade med poängen
och satiren: http://www.youtube.com/watch?v=Crz13FKjp1I Den som dömer
i egen sak är alltid ett helgon.

Jag minns att jag som barn brukade somna in till "Inte aktuellt" (som
serien hette på svenska); jag förstod inte sketcherna men Rowan
Atkinson och alla andra figurer var spontant roliga bara att se och
höra. Lite senare blev Rowan Atkinson detsamma som Black Adder, som
jag fortfarande ser om utan ett uns av uttråkning. Senare gjorde
Atkinson succé med Mr Bean, som är typ Charlie Chaplin och Buster
Keaton för barn; och det verkar som om yngre personer inte har en
aning om vilken bredd och intelligens som Atkinson egentligen besitter
och visat prov på. Jag är ett stort Rowan Atkinson-fan, men blir
uttråkad av just Mr Bean.